Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

Door technische hooroplossingen kan Claudia blijven werken in de schooltuin

22 augustus 2023
Door technische hooroplossingen kan Claudia blijven werken in de schooltuin

Claudia is vanaf haar geboorte eenzijdig doof. Met haar rechteroor hoort zij niets. Met haar linkeroor hoorde zij goed, waardoor ze tot zes jaar geleden eigenlijk geen hoorproblemen kende. Als tuinleider van de schooltuin Helpman geeft ze al jaren met veel plezier natuurlessen aan basisschoolleerlingen. Met eigen handigheidjes en zonder gehoorapparaat wist Claudia zich jarenlang goed te redden.

 

Van slechthorend naar misschien zelfs doof

Vanaf 2017 veranderde de situatie. Haar gehoor van haar linkeroor ging achteruit. Mompelende, lage mannenstemmen kon zij slecht verstaan. Daarnaast kreeg zij een aanval van draai-duizeligheid. Claudia vreesde daarom voor de ziekte van Ménière. Haar huisarts constateerde deze ziekte gelukkig niet, maar stelde wel gehoorverlies aan haar linkeroor vast.

Bij ‘normaal’ gehoorverlies hoor je minder goed de hoge tonen. Claudia hoorde juist minder goed de lage tonen. Na onderzoek werd zij gediagnostiseerd met otosclerose: een progressieve ziekte die haar langzaamaan slechthorend – of vanwege haar reeds dove rechteroor misschien geheel doof – maakt. Deze ziekte is door een operatie te verhelpen, maar omdat er bij Claudia sprake is van een doof oor als ‘back up-oor’ is opereren helaas geen optie.

 

Op zoek naar kansen in plaats van onmogelijkheden

Claudia probeerde zo goed mogelijk om te gaan met de situatie en kreeg hiervoor een gehoorapparaat. Ook besprak zij de situatie met haar audicien, die aangaf dat haar beroep en haar beperking moeilijk samengaan. Ze staat immers dagelijks voor groepen. Binnen én buiten! Het kostte haar steeds meer moeite om de jonge, enthousiaste leerlingen te verstaan. Hierdoor had zij na een werkdag nog maar weinig energie over.

Teleurgesteld meldde zij zich bij haar leidinggevende. Het leek haar verstandig om tijdig van functie te veranderen. Ze hoopte dat ze een andere functie kon vervullen binnen het team, maar haar leidinggevende dacht daar anders over. Hij wilde samen met Claudia zoeken naar een oplossing die het voor haar mogelijk maakt om zo goed en lang mogelijk op de schooltuin te kunnen blijven werken. Dit stelde Claudia gerust.

 

Communicatieve training

Vorig jaar ging Claudia daarom verder op onderzoek uit. Zij volgde een assertiviteitstraining van de GGMD (Geestelijk Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening aan Doven en Slechthorenden) en leerde te accepteren dat zij soms gewoon niet alles verstaat. Ook kreeg zij handvaten om haar omgeving hierover op de hoogte te stellen. Vooral de opmerking dat communicatie een samenwerking tussen twee personen is, bracht verlichting.

Door goed aan haar leerlingen aan te geven wat zij nodig heeft voor een goed gehoor, deelt zij met hen de verantwoordelijkheid voor een goede communicatie tijdens de les. Daarnaast kwam zij in contact met Adviesbureau PlanPlan. Bij ons volgde zij een webinar over hooroplossingen.

 

Technische hulpmiddelen om weer goed te kunnen verstaan

Guido ging bij haar langs op de schooltuin. Hij adviseerde Claudia de werpbox te gaan gebruiken. Dit is een microfoon gehuld in een zachte kubus. De microfoon stuurt het geluid rechtstreeks naar haar gehoorapparaat, waardoor zij zonder inspanning leerlingen kan verstaan. Een microfoonsysteem in het leslokaal was volgens hem ook een goede optie. Aan het plafond zouden dan kleine microfoontjes worden opgehangen. Het geluid hiervan gaat, gefilterd van omgevingsgeluiden, rechtstreeks naar haar gehoorapparaat. Daarnaast hangt er een geluidsstoplicht in het leslokaal. Deze geeft aan hoeveel decibel een klas produceert. Leerlingen kunnen dat zelf ook zien en daarmee hun geluidsniveau aanpassen. Claudia’s leidinggevende regelde de financiering voor deze voorzieningen en inmiddels werkt alles op de schooltuin.

 

Claudia staat weer ontspannen voor de klas

Voorheen kostte het lesgeven Claudia veel energie. Nu is dat gelukkig anders! Zij heeft veel baat bij de hooroplossingen van PlanPlan. Ze kan haar leerlingen weer beter verstaan en kan haar werk op de schooltuin hopelijk nog jaren blijven uitvoeren. Ook heeft ze na haar werk weer energie voor haar grootste hobby: tuinieren.

Ben of ken jij iemand met moeite om anderen te verstaan tijdens werkzaamheden? Neem dan gerust contact met ons op. We komen graag eens vrijblijvend bij je langs om de mogelijkheden te bespreken.