advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

Beter verstaan aan de balie

Herkent u dit?

  • Alle geluiden uit de hal komen hard binnen.
  • Ik merk niet altijd op dat er iemand aan de balie staat.
  • Ik kan me slecht concentreren op mijn administratieve werk.
  • Het is lastig schakelen tussen de verschillende geluidsbronnen.
  • Er zit veel ruis in de gesprekken via de intercom.
  • Ik word er onzeker van dat ik niet alles goed hoor en aan het einde van de dag ben ik erg moe.

 

Wij denken graag mee over passende oplossingen.

 

Akoestische oplossingen

Geluidsabsorberende materialen zorgen ervoor dat hinderlijke geluiden minder nadrukkelijk aanwezig zijn. Dat maakt het verblijf in de ruimte aangenamer. PlanPlan kan nagalmmetingen doen en op basis daarvan passend advies geven.

 

Een rustige plek

Op een rustige plek binnen de werkruimte heeft u minder last van geluiden die ‘ergens’ vandaan komen en onrust veroorzaken. Is het geluid voor u? Moet u er iets mee?  Het gevolg: spanning, omdat u onbewust toch steeds op alle geluiden alert bent. Wij kijken graag met u mee naar een rustige werkplek.

 

Geïntegreerd communicatiesysteem

Met een geïntegreerde communicatieoplossing kunt u de gewenste bron gemakkelijk selecteren. U krijgt het geluid rechtstreeks op uw oren. Daardoor heeft u minder last van alle omgevingsgeluiden. Door op de verschillende bronnen een signaal te plaatsen, hoeft u niets te missen en u kunt u zich beter focussen op uw werk.

 

Uit de praktijk

Administratieve werkzaamheden

Ik ben Chantal en werk op de administratie van een school. Ik beantwoord de telefoon en sta leerlingen, docenten en bezoekers te woord aan de balie. Verder verricht ik diverse administratieve werkzaamheden.

Mijn kantoor ligt direct na de ingang van de school. De ruimte heeft twee balies; één voor bezoekers die via de voordeur binnenkomen en één voor interne bezoekers. De twee balies staan haaks op elkaar. De bezoekersbalie heeft een schuifraam, wat dicht geschoven kan worden als het druk is in de hal.

In 2014 maakte ik voor het eerst kennis met het dragen van hoortoestellen. Sinds vorig jaar november is mijn gehoor echter dusdanig verslechterd dat ik niet meer kon functioneren op het werk met als gevolg ziekmelding. Achteruitgang in het spraakverstaan zorgde ervoor dat ik opnieuw doorverwezen werd naar het UMC Maastricht. Door de inspanning om iemand te kunnen verstaan raakte ik oververmoeid. Een telefoongesprek voeren koste mij enorm veel energie en een gesprek voeren aan de balie werd steeds lastiger. Het raakte mij emotioneel en het zorgde voor onmacht en frustratie.

Het Audiologisch Centrum (UMC Maastricht) heeft mij in contact gebracht met Adviesbureau PlanPlan. Een intakegesprek met Andrea van PlanPlan was de eerste stap, vervolgens is er een proefplaatsing geweest. Na het indienen van aanbevelingsbrieven van alle betrokken partijen (werkgever, Arboarts, Audiologisch Centrum en ikzelf) was het wachten op een goedkeuring van de zorgverzekeraar. Inmiddels zijn de hulpmiddelen geplaatst en kan ik weer volledig meedraaien in het arbeidsproces en heb ik aan het eind van mijn werkdag nog voldoende energie over.

Aan de 2 balies zijn microfoons gehangen die gekoppeld zijn aan een geïntegreerd communicatiesysteem. Ook op het bureau van mijn collega staat een microfoon. De microfoons kan ik afzonderlijk van elkaar aan en uit zetten. Wanneer ik in gesprek ben met een klant/leerling aan de externe balie en mijn collega is in gesprek met een docent/leerling aan de interne balie, dan kan ik de microfoons van de interne balie en die van mijn collega uitschakelen zodat ik mij volledig kan richten tot de externe balie. Wanneer de telefoon gaat, schakel ik alle microfoons uit, door middel van 1 druk op de knop van het telefoon koppelkastje. Zo kan ik zonder stoorzenders een telefoongesprek voeren. Ik spreek in de hoorn van de telefoon, de beller komt rechtstreeks binnen via mijn hoortoestellen.

Mijn collega’s en leidinggevende zijn vooral blij voor mij, dat ik weer volledig mijn werk kan doen. Daarvoor vonden ze het geen enkel probleem om een vraag te herhalen of rekening met mij te houden. Zelfs nu vragen ze nog regelmatig hoe het met me gaat. Ze zijn enorm betrokken. En ik? Ik ben heel blij dat ik weer aan het werk ben!

Chantal, administratief medewerker

Apothekerassistent
Ik ben Greet en apothekersassistente sinds 34 jaar. Ik heb last van verlies van hoge tonen en slechthorendheid. Ik werk in een apotheek. Veel cliënten komen aan de balie, ik werk in een open ruimte met veel apparatuur. Dus veel lawaai. Gevolg een chronische vermoeidheid, zowel lichamelijk als geestelijk en veel klachten van tinnitus.

Via Oorakel in Leeuwarden kwam ik bij PlanPlan terecht. Andrea kwam voor een oriënterend gesprek langs. Daarna heb ik met Guido bekeken wat er nodig zou zijn. Dankzij dit uitgebreide vooronderzoek werd de aanvraag snel goedgekeurd. Ik gebruik een HF communicatieset, bestaande uit een zender, een ontvanger met een inductielus. Verder staan op de balies microfoons en is de telefoon gekoppeld. De telefoon ontvang ik nu via twee oren, dit is veel rustiger en duidelijker. Verder heb ik een triller voor de deurbel en een afstandsbediening voor de microfoons.

Zowel mijn collega’s als ikzelf kunnen de microfoons aan- en uitzetten door middel van een drukknop. Omdat je op de T-stand werkt en dus tussendoor niks hoort heb ik een MP3-speler op het systeem aangesloten. Tijdens gesprekken valt dit automatisch weg en na een gesprek komt het na een paar seconden weer terug. Mijn collega’s zijn er over het algemeen goed aan gewend. Ik ben geweldig blij dat ik bij PlanPlan ben gekomen en dankzij Andrea en Guido ben ik nog steeds aan het werk.

Greet, apothekersassistent

Franeker