Beter verstaan tijdens de vergadering
Herkent u dit?
- Het kost mij vaak meer tijd om op te pikken waar het over gaat, al helemaal wanneer er een nieuw onderwerp aan bod komt
- Ondertussen gaat de vergadering door en loop ik steeds meer achter
- Ik heb veel last van storende onderonsjes, geritsel met papieren en koffiekopjes
- Het is voor mij onmogelijk om hybride of online effectief te vergaderen
- Vergaderen kost me enorm veel inspanning, na afloop ben ik gesloopt
Wij denken graag met u mee over passende hooroplossingen voor tijdens de vergadering.
Akoestische oplossingen kantoor
De invloed die een ruimte heeft op de klank en nagalm van geluid is enorm. Geluidsabsorberende materialen zorgen ervoor dat hinderlijke geluiden minder nadrukkelijk aanwezig zijn. Dat maakt het geluid in deze ruimte bovendien aangenamer.
Om voor u een optimale vergaderruimte te garanderen, combineren wij praktische toepassingen en techniek. Hierdoor ontstaan vaak meerdere hooroplossingen. Wij onderzoeken uw geluidsomgeving en meten onder andere de hoeveelheid nagalm op uw werkplek. Aan de hand daarvan bespreken we oplossingen voor geluidsisolatie en akoestiek. Ook zorgen we ervoor dat contactgeluiden zoveel als mogelijk worden vermeden.
Vergadersysteem voor slechthorenden
Een vergadersysteem haalt de stemmen van de deelnemers dichterbij. U krijgt ze rechtstreeks op uw oren. Het gevolg is dat u meer ontspannen kunt luisteren. Wilt u als medewerker met gehoorverlies zelf de regie houden over het geluid? Dat kan met een communicatiesysteem op maat. U kunt dan op afstand inzoomen op een spreker of juist een hinderlijke stoorbron tijdelijk uitschakelen. We geven u graag een deskundig advies, afgestemd op uw persoonlijke situatie.
Hybride of online vergaderen met ondersteuning
Online of hybride vergaderen kost vaak veel energie. Voor iemand met gehoorverlies is het zelfs een flinke uitdaging. In elke schakel kan het immers misgaan, wat direct ten koste gaat van de kwaliteit van horen én verstaan. Gelukkig kan ons auditieve excellente vergadersysteem eenvoudig worden gekoppeld aan een standaard camerasysteem. Losse microfoons zijn dan niet meer nodig, er wordt namelijk gebruikt gemaakt van de richtingsgevoelige microfoons van ons auditieve vergadersysteem zelf. Het systeem zorgt er bovendien voor dat de online deelnemers goed verstaanbaar zijn voor de fysiek aanwezige deelnemers met gehoorverlies. Zo kunnen collega’s met gehoorverlies zonder obstakels meedoen aan de vergadering.
Om u op weg te helpen tijdens een online of hybride vergadering delen we graag onze acht gouden tips om online of hybride vergaderen zo in te richten dat iedereen goed verstaan wordt. Het resultaat? Een ontspannen vergadering die succesvol verloopt.
Toegankelijkheid en inclusie
Naast individuele werkplekoplossingen voor doven en slechthorenden, bieden wij ook vergaderoplossingen voor toegankelijkheid en inclusie. Deze oplossingen zijn geschikt voor zowel de toegankelijkheid van openbare dienstverlenende instanties als de inclusie van medewerkers met gehoorverlies. Gewoon meedoen voor iedereen: hoe mooi is het om daar een bijdrage aan te kunnen en mogen leveren? Wij zetten ons graag in om dat te realiseren, samen met uw doelgroep!
Uit de praktijk
"Het geluid is glas helder, duidelijk en bevat geen enkele ruis meer."
Sinds november 2023 mag ik gebruik maken van het nieuwe communicatiesysteem van PlanPlan. Het nieuwe systeem kwam op mijn pad omdat het oude systeem waar ik jaren tot tevredenheid mee had gewerkt ineens problemen ging geven. Problemen in de vorm van veel ruis tijdens het gebruik, wat voor mij het verstaan verstoorde en de tinnitus aanwakkerde.
Gelukkig stemde mijn zorgverzekeraar snel in en kon daarmee het nieuwe communicatiesysteem worden ingericht en geleverd. Andrea kwam het systeem persoonlijk afleveren en gaf daarbij de benodigde toelichting, zodat ik het direct in gebruik kon gaan nemen.
Het voelde direct als een grote verademing. Het geluid glas helder, duidelijk en geen enkele ruis meer. Ander bijkomend voordeel was dat ik nu één systeem heb om mee te werken in plaats van een mobiel en een vast systeem. Ik heb altijd voldoende microfoons tot mijn beschikking, maar kan ook terugschakelen naar een enkel systeem met alleen een zender en ontvanger.
Inmiddels heb ik op het werk al de nodige ervaring opgedaan met het systeem, zowel op kantoor als tijdens overleggen en cursussen. Het kantoor waar ik werk heeft zes werkplekken, waarvan één werkplek de mijne is. Ik leg ’s morgens bij aanvang van mijn werkdag op elk bureau een microfoon, welke mijn collega’s met een druk op de knop aan kunnen zetten als ze met mij willen communiceren. Op de microfoon gaat dan een rood lampje branden en ik hoor via mijn hoofdtelefoon een signaal dat iemand contact zoekt. Naast dat ik de collega nu duidelijker kan verstaan, kan ik ook energie sparen omdat ik niet meer constant de hele werkdag alert hoef te zijn of hetgeen dat er gezegd wordt voor mij was bedoeld.
Wanneer ik zelf iets na wil vragen bij een collega kan ik de microfoon van die collega aanzetten middels een apart kastje. Op dit kastje zitten 8 knoppen, welke staan voor de microfoons die ik gebruik. Daarnaast kan ik door de knoppen 7 en 8 langer ingedrukt te houden alle microfoons in één keer aan- of uitzetten. Ik moet hiervoor wel goed onthouden welke collega welk nummer van microfoon heeft, omdat op het kastje niet het nummer oplicht van een microfoon wanneer een collega contact met mij probeert te zoeken. Dat is het enige dat ik mis op dit systeem.
Naast mijn werk ben ik het systeem nu ook tijdens verjaardagen of visites gaan gebruiken. Zo heb ik ontdekt dat ik dan toch beter mee kan doen aan de gesprekken. Voorheen was een verjaardag voor mij 15 minuten mee kunnen doen en daarna observeren, omdat ik van geen enkele stem nog iets kon maken als alleen van de persoon links van mij.
Het enkele systeem (alleen de zender met een microfoontje en de ontvanger) gebruik ik in de auto, wanneer ik de chauffeur ben. Passagiers zitten aan mijn dove kant, waardoor het verstaan en dus meedoen aan de conversatie of reageren op een vraag moeilijk voor mij is. Hiermee kan ik dat mooi oplossen.
Kort gezegd ben ik superblij met mijn nieuwe systeem. De hulp die het systeem mij geeft in het verstaan, het sparen van energie en voorkomen van totaal geïsoleerd raken. Pas na het eenzijdig doof worden en het ontstaan van de tinnitus werd mij duidelijk welke beperking dit oplevert in je leven en welke invloed dit heeft op je dagelijkse leven. Hoe fijn is het dan om te ontdekken dat er een gespecialiseerd bureau is met zoveel expertise op dit gebied. En dat ook nog eens alle tijd en ruimte neemt om te ontdekken of en welk hulpmiddel je het beste kan ondersteunen in jouw situatie. Super bedankt daarvoor, PlanPlan!
Alette, medewerker financiële administratie
"Je houdt als slechthorende zelf de regie over het geluid"
De hulpvraag waarmee ik bij PlanPlan aanklopte luidt: het verminderen van de luisterinspanning en het optimaliseren van spraak verstaan, zodat ik voldoende energie overhoud om mee te doen en mee te denken tijdens onze fractieoverleggen.
We hebben vaak vergaderingen, waar ik mijn fractieleden slecht versta. Want vergaderen is echt hard werken en vraagt om horen, luisteren, spreken, kijken en reageren.
Guido begon met een korte toelichting over het gebruik van het auditief systeem in de zaal en hoe de fractieleden hiermee om kunnen gaan. Op een goede manier heeft hij de aandacht besteed aan interne communicatie en afspraken binnen het team die betrokken waren bij de fracties. Hoe ga je om met dit systeem en wat heb je nodig? Ook legde hij uit hoe alles precies werkt. Onder andere over de ingezette techniek aan de zaal en de onderliggende gemaakte afspraken. Daardoor waren de fractieleden op dat moment goed voorbereid op de nieuwe voorzieningen.
Wat mij direct opviel is dat mijn plek in de zaal staat met minder omgevingsgeluid en/of een goed geïsoleerd ruimte. Ook het advies van Guido dat ik op een plek kan zitten waar ik de ruimte goed kan overzien, is één van de mogelijkheden om minder alert te hoeven zijn evenals de vraag of ik goed word aangesproken door de voorzitter. Dan werk ik voortaan wel wat iets minder hard om iedereen te verstaan.
Met de technische aanpassing in de vergaderzaal kan ik aan de slag. En met de inzet van een vergaderset, om de vergaderingen goed te kunnen volgen. Dat zie ik wel zitten, het voelt voor mij als aandachtspunt voor mijn gehoorverlies en een manier van structureel overleg en effectief vergaderen, en dat fractieleden niet door elkaar kunnen spreken. Ik was wel vergeten om aan te geven dat de leden rustig en duidelijk kunnen praten, maar dat valt wel mee.
Het is echt een uitkomst en ik vind het super fijn. Dit is zo handig voor alle mensen die een beperking hebben. Ik hoor het nu echt duidelijk, net zoals thuis met alle voorzieningen. Het systeem is ook heel gebruikersvriendelijk wat mij betreft. Je hoeft het eigenlijk niet uit te leggen, het enige dat ik hoef te doen is het aan doen en hard of zacht te zetten.
De aanpassingen zorgen ervoor dat de stem van de fractieleden via een microfoon en een versterkertje rechtstreeks kan worden aangeboden op mijn Cochleair Implantaat. Dat kan via ringleiding-lus. Ook het gebruik van mijn eigen Multi Mic hulpmiddel, was één van de opties om met dit systeem aan de slag te gaan. Deze oplossingen zorgen er voor dat er nu meerdere mogelijkheden zijn om met het systeem te werken.
Al met al kijk ik positief terug op het gebruik van het vergadersysteem als het gaat om mijn energiebalans en beter verstaanbaarheid. Ik kan veel meer ontspannen luisteren dan anders en zonder techniek. Verder kan ik mensen die soms door elkaar praten beter verstaan.
Dit is een vergadersysteem die de stemmen van de fractieleden dichterbij haalt. Je krijgt ze rechtstreeks op je oren. Je houdt als slechthorende zelf de regie over het geluid. Dat kan met dit communicatiesysteem. Het gevolg is dat je meer ontspannen kunt luisteren. En zo kan ik beter communiceren zonder gedoe en met minder moeite. En als laatst wil ik graag meegeven dat de ervaringen en de reacties van de aanwezige fractieleden zeer positief waren.
Amir, raadscommissielid
"Laat hoorproblemen nooit ten koste gaan van alle leuke dingen in het leven"
Vóór Corona had ik moeite om overleggen met mijn team of binnen DUO te volgen, maar het ging. Ik was heel gefocust op wat er gezegd werd, zodanig dat ik zelf niet echt actief meedeed. En na afloop was ik vaak erg moe. Het bijwonen van overleggen was belangrijk. Ik moest immers op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen mijn team en organisatie. Alleen zo kon ik mijn werk doen. Deels vloeide deze overtuiging voort uit eigenwijsheid, op zich een goede eigenschap voor een tester, toch?
Tijdens de Coronaperiode merkte ik dat ik juist behoorlijk moe werd van online vergaderingen, die ik ook nog eens slecht kon volgen. Na deze overleggen herstelde ik onvoldoende, ik bleef moe. Het was niet meer te doen, dus meldde ik mij af voor álle overleggen. Het werd opgevangen in het team. Een collega maakte voor mij samenvattingen van de vergaderingen, zodat ik toch een beetje bij bleef. Het chatten was uiteraard nooit een probleem.
In september 2021 werd de maatregel van het verplichte thuiswerken opgeheven en konden we als team weer samenkomen. Ik maakte voor het eerst een hybride overleg mee. En het ging NIET!! De geluiden uit de speaker kwamen op mij over als één woordenbrij waar ik niets uit kon vissen. Mijn team deed nog pogingen om mij betrokken te houden, terwijl ik me vooral enorm focuste op wat gezegd werd. Na een dagdeel was ik qua energie compleet leeggezogen en kon ik niet meer verder werken, laat staan me concentreren. Ik ben een groot voorstander van hybride werken, maar niet op deze manier.
Ik moest accepteren dat ik hulp nodig had, van een echte hooradviseur. DUO pakte dit voortvarend aan en zo maakte ik half november -thuis, want Corona!- voor het eerst kennis met Andrea van PlanPlan. Het was een prettig gesprek waarin ik al mijn (hoor-)problemen in diverse situaties kon bespreken, maar ook kon delen wat het met mij op persoonlijk vlak deed. Door zo in te spannen op het werk, had ik geen energie meer over voor mijn vriendin, kinderen en sociale leven. Zo moest ik bij het thuis komen eerst bijkomen op de bank. “Laat papa maar even”, terwijl ik juist heel graag aandacht aan hun wil schenken.
Om diverse hooroplossingen uit te proberen ging ik in januari 2022 naar de Hoorinfotheek in Utrecht, waar een enthousiaste Guido alle mogelijke opstellingen demonstreerde. Ik vond het interessant en zeer leerzaam. De diverse opstellingen die ik geprobeerd heb brachten het gesprek met Guido als het ware bij mij, waardoor ik meer ontspannen met hem kon praten. Het geluid klonk helderder en krachtig. Het gaf mij goede hoop dat ik meer energie kon overhouden na een overleg én dat het hybride werken ook kon lukken. Het was echt een openbaring!
Het werd mij ook meteen duidelijk dat ik voor een mobiele set moest gaan met richtingsgevoelige microfoons. Helaas was mijn zorgverzekeraar van mening dat ik toch eerst een “standaardoplossing” moest uitproberen, de voor mij welbekende solo-apparatuur met één centrale microfoon/zender en een ontvanger. In Excel hield ik mijn bevindingen van alle soorten overleggen in diverse opstellingen bij. In mei, na een klein maandje, werd bij de eerste evaluatie met de audiologe dit experiment gestopt. Deze oplossing ging niet werken. Ik werd steeds vermoeider en kreeg fysieke klachten als keelpijn en last van mijn rug en schouders. Mijn gezondheid ging achteruit. Ook kreeg ik meer concentratieproblemen.
In augustus kon ik de mobiele set daadwerkelijk met mijn team in een hybride overleg uitproberen. Wat ik bij Guido in Utrecht al ervaren had, ging hier helemaal op: ik hoefde niet meer wat gezegd werd “op te halen”, het werd gewoon geleverd! Ook enkele “goedhorende” collega’s werd de gelegenheid geboden het uit te proberen. Zij werden verrast door de goede kwaliteit van het geluid. Na het motiveren door diverse partijen waarom deze hooroplossing er moest komen, kon de aanvraag half oktober ingediend worden. Ondertussen had ik mijzelf zodanig uitgeput van alles te goed willen volgen (ik schreef al dat ik eigenwijs ben!) en kreeg ik zoveel fysieke problemen dat ik mij begin oktober ziek meldde.
Eind november 2022 kwam het besluit van mijn zorgverzekeraar dat mijn aanvraag goedgekeurd werd, maar dat het slechts voor een deel vergoed zou worden. Zonder enige toelichting. Een eigen leverancier zou een goedkoper alternatief leveren. Andrea tekende meteen bezwaar aan. Hoewel ik vlot aan het herstellen was, werd mijn humeur natuurlijk niet beter door deze trage afhandeling.
Begin maart kreeg ik een besluit op het bezwaar en werd mijn apparatuur 100% vergoed. Nu kon ik eindelijk de mobiele set aanschaffen. Ookal duurde dat wel weer even. Na mijn vakantie in mei kwam Andrea bij DUO met een koffertje, mijn koffertje!
Sindsdien heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van het koffertje. Het geluid komt zoveel beter over, dat ik de overleggen ontspannen kan volgen en ook nog eens energie overhoud om lekker door te werken. Bovendien heb ik na het werk privé nog voldoende energie om actief te blijven.
Omdat het koffertje best aan de zware kant is, kon ik het lastig meenemen in mijn fietstas. Via het fietsplan van mijn werkgever schafte ik daarom een transportfiets aan en nu vervoer ik het voortaan in mijn bak. Niet heel erg, want ik had toch plannen voor een nieuwe fiets. Daarnaast maak ik hierdoor ook in privé-situaties dankbaar gebruik van de zender/ontvanger. Zo kan ik cursussen beter volgen en kan ik in de auto of op de fiets gemakkelijker met mijn vriendin praten.
De apparatuur heeft mijn balans hersteld, niet alleen kan ik het werk prima doen, maar kan ik er ook weer zijn voor mijn vriendin, kinderen en het sociale leven. Ik kan er weer tegenaan met sporten en volop meedoen. Oh, en mijn geleerde les? Wees niet (te) eigenwijs. Laat hoorproblemen nooit ten koste gaan van alle leuke dingen in het leven. Zoek meteen goede hulp en onthoud: de aanhouder wint!
Bert, test specialist
"Ik dank jullie uit de grond van mijn hart"
Ik wil jullie graag bedanken voor de fijne samenwerking en alle goede zorgen van de afgelopen jaren. Per 1 mei stop ik met werken en ga met (vervroegd) pensioen.
Mijn werk zit erop. Ik ga Delfland achterlaten met een vergaderzaal (TOC) met een goed vergadersysteem, een grote zaal (Vijverzaal) met goede ringleiding, en onnoemelijk veel plekken met akoestische panelen. In de komende jaren zullen de slechthorenden bij Delfland het zelf moeten gaan doen.
Onze samenwerking gaat al heel wat jaren terug en is voor mij van onschatbare waarde geweest. Dankzij alle aanpassingen kon ik mijn werk goed doen, carrière maken, maar vooral meedoen met de rest. Hiervoor dank ik jullie uit de grond van mijn hart.
Het ga jullie goed en ik wens alle goeds ook voor jullie bedrijf. Het is een prachtige business waarin jullie zitten en fijn dat jullie veel mensen blij kunnen maken.
Alous, data-architect
"Het kan dus écht: werken met gehoorverlies"
Werken met (een groot) gehoorverlies kan dat? Vandaag kwam ik er (opnieuw) achter hoe goed dat kán!
Bijna drie jaar geleden heb ik een aanvraag gedaan bij PlanPlan. Zij wisten een oplossing voor op het werk voor mij om niet alleen mijn werk goed te doen, maar ook (en net zo belangrijk) alles mee te krijgen wat mijn collega’s zeggen. Bijvoorbeeld tijdens een vergadering of gewoon als ze aan het kletsen zijn. Bij een presentatie of als ik zelf een voorlichting geef en vragen krijg.
Die oplossing kwam! Een vergadersysteem die de stemmen van de deelnemers dichterbij haalt. Je krijgt ze rechtstreeks op je oren. Je houdt als slechthorende zelf de regie over het geluid. Dat kan met een communicatiesysteem op maat. Je kan op afstand inzoomen op een spreker of juist een hinderlijke stoorbron tijdelijk uitschakelen.
Het gevolg is dat je meer ontspannen kunt luisteren.
Andrea Berkelder kwam later terug om nogmaals uit te leggen hoe alles precies werkt. Door Corona had ik bijna geen gebruik gemaakt van het systeem. Ik werkte vanuit huis en wist niet meer precies hoe of wat.
Zij zag meteen aan mijn gezicht hoeveel meer ontspannen ik was toen het systeem weer in werking was. Ook de vaste telefoon verstond ik goed, wat is dat fijn zeg! Mijn collega mocht mee testen en zit tegenover mij. Waar zij voorheen op moest staan zodat ik haar gezicht kon zien om beter te kunnen verstaan, kon ze nu gewoon blijven zitten. Dat voelt ook zó fijn, geen ‘wat zeg je’ meer en niet bezwaard voelen omdat er van alles gedaan moet worden voor mij.
Nu kan ik het communicatiesysteem in gaan zetten in plaats van de Rogerpen die functioneerde als een microfoon en steeds van hand naar hand ging. Dit werkt veel ontspannender en het geluid wordt goed opgepakt. Echt een top oplossing! Andere reacties buiten de microfoon kreeg ik niet mee. Nu leg ik een aantal geluidsontvangers neer en hoeft er verder niets gedaan te worden. Ik draag een ontvanger en die maakt de verbinding via de streamer naar mijn hoorapparaten. Collega’s hoeven zo niet zo heel erg meer op te letten.
Dus ja het kan écht: werken met gehoorverlies. Door van uitdagingen kansen te maken.
Martine, ervaringsdeskundige audio en visuele uitdagingen
"Zo kan ik weer communiceren zonder gedoe!"
Communiceren met of zonder gehoorbescherming, was voor mij de grootste uitdaging tijdens mijn werk. Ik werk in een grote fabriekshal waar gehoorbescherming verplicht is. Een overleg met collega’s of leerlingen was in deze hal erg lastig, of eigenlijk: niet te doen. Door mijn gehoorproblematiek werd dit steeds meer een last en niet meer goed werkbaar.
Door het verplicht moeten dragen van otoplastieken of soortgelijke middelen, werd de uitdaging bovendien nog groter. ‘Vroeger’ was daar nog geen sprake van en werkte ik zelfs zonder enige gehoorbescherming. Bizar eigenlijk, als ik daar nu aan terugdenk.
Nadat bleek dat het werken en communiceren met otoplastieken voor mij geen werkbare situaties meer was, werkte ik met mijn eigen hoorapparaten in en zette deze dan op de mute-stand. Met behulp van de zogenoemde telefoonclip waarmee ik mijn hoorapparaten kon bedienen vond ik mijn weg hierin. Terugkijkend is dit natuurlijk geen goede gehoorbescherming. Mijn oren waren wel opgevuld met een oorstukje, maar er zat geen enkel geluidsfilter in zoals bij de otoplastieken die ik later gebruikte. Best een nadeel en risico dus!
In overleg met de leverancier zijn mijn otoplastieken geschikt gemaakt om te koppelen aan mijn hoorapparaten. Een mooie stap vooruit, al bleek dat de aansluiting van het een en ander niet goed op elkaar aansloot. Het resultaat: een constante pieptoon in mijn oren. Onwijs vervelend! Al met al was dit ook een te provisorische oplossing. Bovendien was het geen doen meer om elke ochtend en avond mijn hoorsysteem om te turnen naar mijn eigen oorstukje van de hoorapparaten.
Sinds ik de eerste hooroplossing van PlanPlan gebruik, merkte ik al heel snel een grote verbetering ten opzichte van de voorgaande oplossingen. Ik kon weer goed met collega’s onderling communiceren. Het eerste communicatiesysteem was uitgevoerd met één microfoon. In de praktijk bleek dat dit niet voor mij werkte. Het was veel gedoe en gaf mij het gevoel dat ik als een verslaggever telkens de microfoon aan en uit moest zetten als een collega iets wilde zeggen.
Nu ik meerdere microfoons heb en kan gebruiken, ervaar ik de hooroplossing van PlanPlan als heel positief. Het is een stuk gebruikersgemak, waardoor de communicatie rustiger is voor mijzelf en mijn collega’s. Mijn collega’s zijn hierdoor zelf veel meer in controle, dat geeft veel meer rust.
In de pauzes switch ik om naar mijn eigen hoorapparaten omdat ik dan buiten het bereik van de zender/ontvanger kom en het signaal niet meer ontvangen wordt. Ook zijn de afstanden in de grote fabriekshal soms te groot voor het bereik.
Maar al met al…
Deze hooroplossing is ook voor mij een stuk comfortabeler, rustiger en biedt de gehoorbescherming die ik tijdens mijn werk nodig heb. Zo kan ik weer communiceren zonder gedoe!
Mark, allround constructie werker
"Ik ben ontzettend dankbaar dat ik de laatste jaren kon blijven werken"
Ik kreeg vanwege mijn slechte gehoor via het audiologisch centrum in Hengelo (Pento) eind 2013 het advies om contact op te nemen met Adviesbureau PlanPlan. Zij konden samen met mij bekijken wat de mogelijkheden zijn om mijn werk ondanks mijn beperkingen vanwege het hoorverlies zo goed mogelijk te kunnen blijven doen.
PlanPlan heeft mij geholpen, adviezen en begeleiding gegeven zodat ik mijn werk kon blijven doen. Er zijn microfoons op de vergadertafel geplaatst om zodoende toch deel te kunnen nemen aan de vergaderingen. Verder zijn er diverse aanpassingen gedaan op de werkplek en kreeg ik hulpmiddelen aangereikt die ik individueel nodig had. Hierdoor heb ik kunnen blijven werken en bleef ik betrokken bij mijn collega’s en cliënten.
Verder ben ik erg goed door PlanPlan begeleid. Ik heb er heel veel profijt van gehad. Ik ben sinds kort gestopt met werken maar ben ontzettend dankbaar dat ik de laatste jaren kon blijven werken. Dit dankzij de goede en fijne begeleiding van PlanPlan.
Gerry, wijkverpleging
"Doordat ik beter kan verstaan kost een werkdag mij minder energie"
Als intern begeleider op een basisschool voer ik dagelijks veel gesprekken met collega’s, ouders en externe hulpverleners. Soms in een kleine groep, maar ook met een grotere groep mensen. Ik ga op klassenbezoek en heb gesprekken met kinderen over hun werk, wat ze moeilijk vinden of juist heel goed kunnen en er zijn natuurlijk de vergadering met vaak meer dan 20 collega’s.
Voor mijn werk is het ontzettend belangrijk dat ik mijn gesprekspartners goed kan verstaan. Ik ben al jaren slechthorend, maar kon me in het gebouw waar ik werkte redelijk redden (dacht ik) met mijn zeer goede gehoorapparaten. Op een plek met omgevingsgeluiden (kinderen die in groepjes werken, het gezoem van een beamer, de speelplaats, collega’s die met papieren schuiven of spullen uit een tas pakken tijdens een vergadering) was het verstaan soms wel lastig. Een schooldag kostte mij veel energie.
Anderhalf jaar geleden is onze school verhuisd naar een gebouw met een erg slechte akoestiek. Het lukte me niet meer om gesprekken in de hal of de lokalen te volgen, zelfs niet op korte afstand. Mijn kantoor was qua akoestiek gelukkig wel goed, maar het grenst aan de speelplaats en dat geeft op momenten natuurlijk veel omgevingslawaai. Ook als er mensen op de gang praten, belemmert dat mijn verstaan. Ik volgde nooit ontspannen een gesprek en moest veel navragen. Zeker in gesprekken waar ook emotie een rol speelt, is dat erg belemmerend. Ik was aan het eind van de dag doodmoe en miste veel informatie vanuit het team.
Via een verzuimpreventiemedewerker van de ARBO werd PlanPlan ingeschakeld. Andrea kwam op school voor een intake. Ze besprak met mij waar ik tegen aan liep, de slechte akoestiek en welke oplossingen er waren. En ze gaf veel praktische adviezen. Met Guido heb ik daarna getest welke apparatuur mij het best kon helpen. Voor mij is het belangrijk dat de communicatieapparatuur mobiel is, ik moet het mee kunnen nemen naar de groepen en vergaderlocaties.
Door mijn werkgever zijn er inmiddels geluidsabsorberende panelen aangebracht in het gebouw, maar dat helpt mij onvoldoende. Daarom werk ik nu met 8 richtmicrofoons die via een zender en ontvanger het geluid naar mijn gehoorapparaten sturen. Bij gesprekken kan ik de microfoons richten naar de gesprekspartners. Eén microfoon kan het geluid van drie tot vier sprekers opvangen. Met een afstandsbediening kan ik microfoons aan of uit zetten, zodat ik eventueel alleen diegene hoor die aan het woord is. Fijn is ook dat ik het omgevingslawaai helemaal uit kan zetten zodat ik alleen de stemmen hoor. Het geluid van de microfoons komt helder in mijn gehoorapparaten binnen.
Bij klassenbezoeken kan ik de microfoon(s) richten op het kind, de kinderen of de leerkracht die ik wil observeren/verstaan en het omgevingsgeluid dat een groep kinderen geeft uitschakelen. Dit maakt goed verstaan in de groep mogelijk en meer ontspannen. De apparatuur zit in een handzame rolkoffer. Zo kan ik alles gemakkelijk meenemen naar gesprekken en bijeenkomsten. Ook het klaarzetten van de apparatuur is vlot gedaan.
Verder is er een aansluiting op de telefoon gemaakt zodat ik telefoongesprekken goed kan volgen. Ook hierbij kan ik het omgevingsgeluid uitzetten. Dit alles maakt dat ik beter kan verstaan en dat een werkdag me minder energie kost. Andrea en Guido zijn vakkundige mensen die goed luisteren naar wat je nodig hebt. Ze hebben me uitstekend geholpen. Achteraf had ik deze apparatuur natuurlijk graag veel eerder gehad…
Hermien, intern begeleider
"Het lukt mij zelfs om voorzitter te zijn van een vergadering"
Sinds 1993 ben ik ernstig slechthorend aan beide oren door Ménière. Eén van de oplossingen was het dragen van een hoortoestel. Helaas bracht dat slechts geringe verbetering. Na 3 operaties aan het slechtste oor werd mijn gehoor steeds slechter. Ik heb op een gegeven moment besloten op zoek te gaan naar technische hulpmiddelen. Via de bedrijfsarts kwam ik in contact met PlanPlan. Ze boden me enkele mogelijkheden aan en hebben die op locatie getest. Uiteindelijk ben ik nu in het bezit van een zestal microfoons, die automatisch het geluid transporteren naar mijn hoortoestellen. Elke microfoon kan in ieder geval 3 personen bereiken, waardoor ik nu weer kan deelnemen aan een vergadering van circa 20 personen. Het lukt mij zelfs om voorzitter te zijn van een vergadering, ook in een rumoerige ruimte, zoals aan boord van schepen. De microfoons hebben een groot bereik en kunnen via een notebook bediend worden. Een ingrijpende operatie heb ik hiermee kunnen uitstellen en wellicht geeft de techniek in de toekomst zelfs nog betere oplossingen.’
Hans, senior engineer
Heeft u naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen of komt u graag met ons in contact om de mogelijkheden voor een hooroplossing op maat te realiseren? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen u graag op weg!