Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

Gehoorverlies als stoorzender bij softwareontwikkeling

23 september 2022
Gehoorverlies als stoorzender bij software ontwikkeling

Afgelopen winter kwam ik voor een intake bij Tom. Tom is ernstig slechthorend en ontwikkelt softwaresystemen voor grote organisaties. Vanwege de Corona maatregelen spraken we bij hem thuis af. Zodra hij de deur opende, zag ik verlichting op zijn gezicht. Hij was blij dat ik er was. Hij was moe, erg moe.

Tom werkt binnen een team en heeft voor zijn werk te maken met veel overleg momenten. Normaal gesproken kostte dit hem al veel inspanning en focus. Nu deze overleggen online plaatsvinden, wordt dat nog eens extra duidelijk. Om een goed beeld te vormen van zijn dagelijkse werkzaamheden laat hij mijn zijn agenda zien, waar alle overleggen in gepland staan. Ik schrik én ben onder de indruk van de aantallen. Dagelijks heeft hij meerdere overleggen achter elkaar met wisselende samenstellingen én een wisselend aantal deelnemers. Een behoorlijk intensief programma, slechthorend of niet.

 

Gevoel van afstand

Net als vele andere slechthorenden heeft ook Tom lang kunnen werken volgens zijn eigen aanpak en ‘trucjes’. Inmiddels merkt hij in toenemende mate dat ook dit niet meer voldoet en dat de communicatie met collega’s teveel lichamelijke inspanning kost. Hij is op, moe en kan het soms simpelweg niet meer bolwerken. De benodigde informatie komt niet meer binnen of blijft onvoldoende hangen. Na afloop van een overleg is hij soms alweer vergeten wat het antwoord op zijn vraag was.

Als gevolg daarvan heeft hij de afgelopen periode veel (online) overleggen moeten afzeggen. Zijn directe collega’s weten van zijn situatie en vangen het goed voor hem op. Zij houden hem zelfs op de hoogte van de gemaakte afspraken en besproken punten. Desondanks voelt hij zich minder betrokken, een pijnlijke constatering.

 

Niet iedere hooroplossing blijkt geschikt

Om Tom op weg te helpen zijn er meerdere oplossingen. Allereerst is hij toe aan vervangende hoortoestellen. Dat traject start hij vol vertrouwen in samenwerking met het Audiologische Centrum direct op. Omdat hij tijdens onze eerste intake nog niet op kantoor mocht werken, nodigen we hem ook uit in de Hoorinfotheek Plus. In deze toegankelijke ruimte kunnen we hem kennis laten maken met allerlei auditieve werkoplossingen en ook aanvullende communicatieapparatuur testen. Hij krijgt soloapparatuur en tablemics op de proef via het Audiologisch Centrum en probeert deze een aantal weken. Toch levert hij na de proefperiode de apparatuur weer in.

“De soloapparatuur gaf mij weinig verbetering, daar ik nog steeds veel inspanning moest blijven leveren om mijn team en hetgeen besproken werd mee te krijgen. De apparatuur was voor mij totaal ongeschikt in hybride overleggen, omdat alle geluiden van “ver” bleven komen en ik daardoor niets mee kon krijgen. Ik heb diverse oplossingen uitgeprobeerd, maar raakte zelfs oververmoeid en begon net als voor de proef overleggen af te zeggen”, vertelt Tom.

 

Geïntegreerd communicatiesysteem op maat

Sinds een aantal maanden mag Tom weer een paar dagen per week naar kantoor. Zijn nieuwe hoortoestellen helpen hem gelukkig al een eindje op weg tijdens alle overleggen die gepland staan. Een paar weken geleden voegden we daar nog een proef aan toe. Tijdens een grote, hybride vergadering probeerden we een geïntegreerd communicatiesysteem met richting gevoelige microfoontjes uit. Zijn reactie spreekt boekdelen:

Tom: “Vorig jaar in de Hoorinfotheek en begin deze maand heb ik de apparatuur van PlanPlan mogen uitproberen. Wat een wereld van verschil! Het geluid komt vol bij mij binnen, in plaats van dat ik het moet “ophalen”. Het hybride overleg werd daardoor veel gemakkelijker te volgen, ik kon actiever meedoen en zat in een meer ontspannen modus. Ik had na het hybride overleg ’s middags zelfs energie over en hoefde niet eerst bij te komen op de bank. Ik heb dan ook heel sterk de behoefte aan echt goede apparatuur die mij op mijn werk kan ondersteunen, maar er ook voor kan zorgen dat ik actief kan blijven meedoen in de snelle wereld van systeemontwikkeling én daarbuiten (na mijn werk). Die ondersteuning heb ik gevonden in de apparatuur van PlanPlan”.

De reactie en het enthousiasme van Tom raakt ons. Wat is het toch mooi om een ander op weg te kunnen helpen met onze hooroplossingen! We gaan dan ook graag en met vol vertrouwen aan de slag om met zijn werkgever een aanvraag in te dienen bij de zorgverzekeraar.

Ervaar jij soortgelijke klachten of ben je ook erg moe na een drukke werkdag? Neem dan gerust eens contact met ons op. We komen graag vrijblijvend bij je langs om de mogelijkheden voor ondersteuning te bespreken.