Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

Lesgeven achter een coronascherm

25 augustus 2020
Akoestische panelen in klaslokaal bij gehoorverlies

Het plaatsen van een coronascherm in haar lokaal is de druppel voor een enthousiaste docent om onze hulp in te roepen en mee te kijken naar oplossingen, zodat ze haar mooie vak vitaal kan blijven uitoefenen. Op de eerste werkdag van het nieuwe schooljaar reis ik daarom af naar het oosten van ons land en bezoek ik de werkplek van deze gedreven en humorvolle docent Frans.

 

Eerste indruk

Het eerste wat me opvalt in haar lokaal zijn de akoestische wandpanelen met prachtige foto’s. Deze docent is native speaker, woont inmiddels al vele jaren in Nederland en geeft met veel plezier lessen Frans aan de onderbouwgroepen van een middelbare school. Ik vind het mooi om te zien hoe ze haar eigen creatieve strategieën heeft ontwikkeld om zich met haar gehoorverlies staande te houden in een groep pubers.

Is het te onrustig tijdens de uitleg? Dan gaat iedereen op zijn handen zitten, zodat er geen pennen kunnen klikken, papiertjes kunnen verfrommelen of aan elkaar kan worden gezeten. Alle leerlingen hebben een vaste plaats toegewezen gekregen, maar elke drie weken wordt er gewisseld. Zo kan ze altijd leerlingen voorin de klas de beurt geven en doet ze niemand te kort. Haar humorvolle benadering maakt het lichter, dit geeft haar credits van de leerlingen. Ook ik leer in mijn vak altijd weer tips en trucs zoals deze, die ik graag weer deel met lotgenoten.

 

Vermoeiend

Voor de vermoeidheid heeft ze geen truc kunnen vinden. Dit speelt echter een steeds grotere rol in haar werkzaamheden. De communicatie in de groep kost haar heel veel energie en leidt zo nu en dan tot irritaties en misverstanden. Dat vergt aandacht! Gelukkig staat haar werkgever achter haar en heeft ze contact met ons gezocht.

 

Van online naar offline

Na de afgelopen periode van onderwijs op afstand wil ze heel graag weer aan de slag met live onderwijs in de groep. Om haar gezondheid te beschermen komt er een coronascherm in het lokaal, van waarachter ze zal gaan lesgeven. Een extra geluidsbarricade, wat het verstaan nog inspannender, zo niet onmogelijk, zal maken.

Terloops geeft ze aan dat de mooie akoestische panelen het geluid wel prettiger hebben gemaakt, maar dat ze het gevoel heeft dat het verstaan er eigenlijk minder door is geworden. Dat is wat we vaker horen en is ook wel te begrijpen. De panelen dempen geluid, dus ook de stemmen van leerlingen. Voor ontspannen verstaan op afstand en in rumoer is echt meer nodig.

 

Ons advies

Waar gaan we met haar mee aan de slag?

  • We geven het advies om een podium aan te brengen, zodat ze goed overzicht heeft over de groep en alle leerlingen recht kan aankijken;
  • De stemmen van de leerlingen zullen we ophalen middels een array van microfoontjes boven de leerlingen met connectiviteit op haar hoortoestellen;
  • We plaatsen een geluidsstoplicht om meer grip te hebben op het geluidsniveau in de groep;
  • Er komt een uitlegtafel voorin het lokaal voor individuele begeleiding, voorlopig door het coronascherm heen;
  • We houden contact over de keuze van nieuwe hoortoestellen, om ervoor te zorgen dat de connectiviteit is gewaarborgd.

Wij hopen dat deze aanpassingen haar vermoeidheid verminderen. Maakt de afstand en coronaschermen de communicatie voor jou of iemand in je omgeving ook nog inspannender? Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op, we denken graag met je mee!

Blijf jij graag op de hoogte van onze werkwijze, ontwikkelingen en oplossingen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Deze blog is geschreven door Andrea Berkelder