Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

Een blik achter de voordeur van Adviesbureau PlanPlan

14 december 2020
Categorie: Algemeen
Tag:
Een blik achter de voordeur van Adviesbureau PlanPlan

Beiden hadden ze nooit gedacht dat het faillissement van hun vorige bedrijf 20 jaar lang voor een succesvolle tweede onderneming kon zorgen. Toch staan nu, 20 jaar later, Guido Goedhart en Andrea Berkelder tevreden aan het roer van een onderneming waar het nog altijd draait om doven en slechthorenden. Een onderneming waar de afgelopen jaren een hoop in is meegemaakt en beleefd. De hoogste tijd dus voor een terug- en vooruitblik aan het einde van dit jubileumjaar!

 

De historie van PlanPlan

Adviesbureau PlanPlan is ontstaan na het faillissement van Goedhart Amersfoort. Guido Goedhart: “Mijn broer trouwde met een dochter van twee dove ouders. Daardoor ben ik als techneut in de wereld van doven en slechthorende terechtgekomen. Als eindopdracht van mijn elektronica-opleiding heb ik in 1983 een oplossing voor doven bedacht, waarmee zij ook zonder horende huisgenoten, gebruik konden maken van de telefoon. SMS, Whatsapp of e-mail bestonden toen immers nog niet”.

Deze ontwikkeling bleek een schot in de roos en groeide uit tot meerdere communicatiesystemen. Door de opkomst van e-mail en SMS bleek de teksttelefoon niet meer nodig. Noodgedwongen moest Goedhart Amersfoort daardoor stoppen. Andrea Berkelder: “In de eindfase van Goedhart Amersfoort waren we al begonnen met werkplekoplossingen voor slechthorenden. Vrij snel na het faillissement zijn wij hiermee verder gegaan en hebben wij ons gericht op de projectmatige markt”.

Guido Goedhart in gesprek met Prinses Julia over de teksttelefoon

Guido Goedhart in gesprek met Prinses Juliana over de teksttelefoon

 

‘PlanPlan’

In hun zoektocht naar een geschikte bedrijfsnaam bleef één optie beklijven. Een aantal jaren voor het einde van Goedhart Amersfoort maakten Guido en Andrea een reis door Indonesië. ‘PlanPlan’ betekent in het Maleis ‘rustig aan’. “In de hectische periode en door de vele onrust tijdens de reorganisatie, werd PlanPlan ons stopwoordje. Bovendien wilden we ons richten op het maken van plannen, het geven van advies. Niet meer zelf produceren, maar onze kennis ombuigen en gebruik maken van bestaande middelen waar mogelijk. Ook was het ons tweede plan, Goedhart Amersfoort was het eerste, en startten we met z’n tweeën. PlanPlan dus”, legt Andrea uit.

 

Nog altijd dezelfde essentie

De rust die werd verwerkt in de bedrijfsnaam, is nog altijd de rode draad voor werkplekoplossingen. Ervoor zorgen dat slechthorende minder inspanning hoeven leveren om goed te kunnen functioneren, blijft de kern. Guido: “Onze werkwijze is uniek. Wij zijn geheel vrij om te kiezen voor de beste oplossing. Er bestaan prima middelen die in veel situaties toepasbaar zijn. Als dat de oplossing is, zullen wij dat altijd adviseren. Zo niet, dan zoeken we een alternatief of oplossing op maat”.

Andrea vult hem aan: “Door een werkplek anders in te richten kun je al zoveel resultaat behalen. Ooit gedacht aan tennisballen onder kinderstoelen in een klaslokaal bijvoorbeeld? Of de zin ‘Ik communiceer liever per e-mail of Whatsapp’ onder een e-mailhandtekening? Rust zit soms in simpele aanpassing die kunnen zorgen voor een groots effect. Dat maakt ons werk ook juist zo leuk. Gecombineerd met de technische oplossingen die wij bieden, zorgt dit geregeld voor een prachtige verbazing of twinkeling in de ogen van onze klanten. Dat vind ik heel bijzonder om te zien”.

Guido Goedhart en Andrea Berkelder

Guido Goedhart en Andrea Berkelder bij de start van PlanPlan

 

20 jaar ondernemerschap

De afgelopen jaren zijn voorbij gevlogen. “Dat zien we maar als een teken dat het boeiend is en blijft”, zegt Andrea lachend. Zij vervolgt: “Wij werken in een hele mooie markt en blijven graag op de hoogte van alle ontwikkelingen. We lezen veel artikelen of resultaten van onderzoeken. Wat kan er, wat is belangrijk? Waar hebben doven of slechthorenden behoefte aan op hun werk?”.

Toch zien zij ook een verschuiving in hun werkzaamheden. “Er is sinds onze start ontzettend veel ten goede veranderd voor slechthorenden en doven en er zijn veel technische middelen bijgekomen”, legt Guido uit. De hoorcoach trajecten en het uitgebreide netwerk wat door de jaren heen is opgebouwd, zorgt voor interactie met andere professionals in deze branche. Andrea: “We zijn onderdeel geworden van de spin in het web rondom een slechthorende. Dat vind ik prachtig!”.

Audiologisch web van Adviesbureau PlanPlan

Arbo-web rondom een dove of slechthorende

 

Ervaringen helpen en verbinden

De toegevoegde waarde van PlanPlan blijkt wel uit de vele mooie reviews die op de website terug te lezen zijn. “Bij ons draait het niet alleen om techniek, maar ook om de omgang met collega’s en praktische zaken. Ik vind het prachtig dat terug te lezen, maar het doet ook veel voor doven of slechthorenden onderling. Het is de herkenning. Als een situatie erg op elkaar lijkt of als ik denk dat een eerdere klant een goede contactpersoon kan zijn voor een nieuwe klant, probeer ik ze met elkaar te verbinden. Daar zijn zelfs mooie vriendschappen uit ontstaan!”, licht Andrea toe.

 

Van UWV naar zorgverzekering

Verliep het dan altijd zo gemakkelijk? Zeker niet! Zo ontstond er in 2013 bijvoorbeeld best schrik, toen Guido en Andrea erachter kwamen dat de vergoeding voor werkplekvoorzieningen werd overgeheveld van het UWV naar de zorgverzekeraar. Andrea: “Er was veel onduidelijk, maar ik maakte me vooral zorgen over de koppeling tussen de vergoeding en het voorkomen van uitval. Een zieke medewerker kost voor alle partijen immers een hoop geld. Het UWV had er zelf ook baat bij om iemand in dienst te houden”. Gelukkig werden deze zorgen snel weggenomen. Guido: “Natuurlijk zijn er verschillen in zorgverzekeraars, maar met de meesten werken wij prettig samen. Zij zien in ons hetzelfde belang als het UWV. Een aantal zijn zelfs met ons mee geweest naar werkplek bezoeken. Hoe mooi is dat?”.

 

Vooruitblik naar de toekomst

Door de samenwerking met audiologische centra, verwijzers en zorgverzekeraars heeft PlanPlan een sterke positie verworven. In 2020 hebben Guido en Andrea zich gericht op het hernieuwen van de publiciteit. “De nieuwsbrieven die wij jarenlang verstuurden hebben we in een fris en digitaal jasje gestoken. Door onze blogs en kennisartikelen ontstaan er bovendien weer mooie nieuwe contacten”, zegt Andrea. De Coronaperiode in het voorjaar gaf hier ruimte voor en bood ook de mogelijkheid de inrichting van de Hoorinfotheek in Utrecht af te ronden. “Hier hebben we meerdere voorzieningen neergezet zodat men kan ervaren wat de mogelijkheden zijn. Komend jaar willen we ons richten op de verschillen tussen hulpmiddelen en deze meten voor extra onderliggende informatie”, vult Guido aan.

 

Inclusie

De afgelopen maanden stonden volop in het teken van werkplekbezoeken en nieuwe contacten. Bovendien mocht PlanPlan in samenwerking met hoorcoaches van Hooridee bij Gemeente Ede en Gemeente Amsterdam meerdere stadsloketten voorzien van een hooroplossing voor doven en slechthorenden. Daarnaast wordt nu, eind 2020, de laatste hand gelegd aan een vergadersysteem voor werknemers van de Gemeente Amsterdam.

En in 2021? Andrea: “Dan gaan we gewoon zo door! We gaan verder met onze PR en leggen hopelijk contact met een hoop nog niet inclusieve gemeenten en organisaties. Ook starten we met Coronaproof inspiratiebijeenkomsten voor kleine groepen in de Hoorinfotheek”. En daarna? Guido: “Sinds twee jaar hebben we een zeer technische en enthousiaste medewerker. We willen graag nieuwe mensen opleiden om met ons mee te gaan draaien, zodat we PlanPlan zeker kunnen stellen voor de toekomst. Er is zoveel moois te bieden, dat mag niet verloren gaan”, sluit Guido af.

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van Adviesbureau PlanPlan, wil je graag eens persoonlijk kennismaken of de Hoorinfotheek bezoeken? Laat het ons gerust weten! We komen heel graag vrijblijvend met je in contact om in 2021 samen de mogelijkheden te ontdekken. Voor nu wensen we je fijne feestdagen en alvast een prachtig 2021!

Dit artikel is geschreven door onze communicatiepartner Anouk Mandemaker