Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

Gemeentekantoor Winterswijk toegankelijk voor slechthorenden

5 oktober 2022
Gemeentekantoor Winterswijk toegankelijk voor slechthorenden

Vol trots kunnen we opnieuw een gemeentekantoor toevoegen aan onze inclusieve samenleving. Vlak voor de start van de Week van de Toegankelijkheid mochten wij namelijk de balie in het gemeentekantoor van de Gemeente Winterswijk voorzien van een oplossing om eenvoudiger een gesprek te voeren. 

 

Toegankelijkheid en inclusie

Gewoon meedoen voor iedereen: hoe mooi is het om daar wederom een bijdrage aan te kunnen en mogen leveren? Naast oplossingen voor de werkplek van doven en slechthorenden zetten wij ons dan ook graag in om de toegankelijkheid van openbare instanties te verbeteren. Inclusie noemen wij dat. We zijn blij dat de Gemeente Winterswijk de toegevoegde waarde van onze loket-communicatiepost in ziet. Communicatie in de rumoerige hal waar de balie zich bevindt is voor een slechthorende namelijk erg inspannend, zo niet onmogelijk.

“Met de loket-communicatiepost aan onze balie ben ik echt blij. Het is een prima oplossing om de toegankelijkheid van onze dienstverlening te verbeteren. Het neemt drempels weg voor inwoners met gehoorproblemen. Daarnaast kan het een hulpmiddel zijn voor slechthorende of dove medewerkers. In onze gemeente doet iedereen mee. Met de aanschaf van deze apparatuur zijn we weer iets verder met Winterswijk Drempelvrij”, legt wethouder Schepers-Janssen enthousiast uit.

 

Brede doelgroep en mogelijkheden

Deze loket-communicatiepost is er niet alleen voor hoortoesteldragers. Ook voor mensen die hier (nog) niet aan toe zijn, maar wel moeite hebben met verstaan is het een ideale uitkomst. Bovendien helpt het mensen die om andere redenen last hebben van prikkels en zich daarom liever focussen op het gesprek.

Om de loket-communicatiepost zo breed mogelijk in te kunnen zetten hebben wij gekozen voor drie mogelijke vormen van overdracht, namelijk met:

  1. Een koptelefoon met vervangbare pads voor mensen zonder hoortoestel;
  2. Een ringleidinglus;
  3. De mogelijkheid voor aansluiting van de eigen streamer.

Zo kan de loket-communicatiepost voor een brede doelgroep worden ingezet.

Wil u naar aanleiding van bovenstaande informatie van gedachten wisselen over de mogelijkheden van inclusie voor uw Gemeente of publieksorganisatie? Neem dan gerust contact met ons op. We leggen u graag meer uit over de mogelijkheden!