Als je je Bluetooth hoortoestel koppelt aan een smartphone, kun je eenvoudig telefoongesprekken voeren via een hoortoestel. Je hoort het gesprek dan via beide hoortoestellen, waardoor het voor jou als luisteraar veel minder moeite kost om een telefoongesprek te volgen. Je hoeft je telefoon zelfs niet meer bij jouw mond te houden om terug te spreken. De microfoontjes van je hoortoestellen fungeren namelijk ook als microfoon voor jouw telefoon. Zo bel je dus echt handsfree! Hoe handig is dat?
Ideaal of toch niet (altijd)?
Als slechthorende hoor je door de Bluetooth koppeling het gesprek nu optimaal. Misschien is er goed met je meegedacht en heb je op je werk zelfs het advies gekregen om je vaste systeemtoestel door te verbinden naar jouw mobiel, zodat je alle telefoontjes handsfree op je hoortoestellen kunt voeren. Dat zou een ideale oplossing moeten zijn. Toch?
Klachten van de andere zijde van de lijn
In de praktijk bel jij door deze koppeling nu redelijk ontspannen, maar krijg je opeens klachten van je gesprekspartners aan de andere kant van de lijn. Zij horen veel ruis, verstaan je niet goed of vragen je het nog eens te herhalen?
Wat is hier aan de hand?
Door je Bluetooth hoortoestel te koppelen aan een smartphone gebruik je jouw hoortoestellen niet enkel om het geluid te versterken, maar ook als headset waarbij je spreekt in de microfoontjes van jouw hoortoestellen. Die microfoontjes zitten dus bij je oren. Voordat je stem de microfoon heeft bereikt, is deze al vermengd met omgevingsgeluiden uit bijvoorbeeld een kantoortuin. Zo komt jouw stem ‘verstoord’ over naar de andere kant.
Privacy gevoelig
De microfoontjes van jouw hoortoestellen pakken tijdens een telefoongesprek (veel) omgevingsgeluiden op. Dat kan ook het gesprek van jouw collega zijn, waarin ze vertrouwelijke zaken deelt. Iets wat je absoluut wilt voorkomen.
Regelmatig krijgen wij als Adviesbureau PlanPlan hier vragen over. “Hoe kan ik mijn telefoontaken gelijkwaardig blijven doen?” “Hoe kan ik het gesprek direct ontvangen op mijn hoortoestellen en blijft de andere kant van de lijn mij ook goed verstaan?” “Hoe houd ik de functionaliteit van het systeemtoestel?” En uiteraard de toevoeging: “Natuurlijk wil ik wel handsfree telefoneren, zodat ik tijdens het telefoongesprek ook zaken kan opzoeken op mijn PC”.
Hoe kan het wel?
In een werkplekonderzoek inventariseren wij de knelpunten die er zijn rondom telefoneren. Komen er tussendoor ook bezoekers aan de balie die je te woord moet staan? Of moet er even worden overlegd met de collega’s aan het werkblok? Kortom: moet je snel kunnen schakelen of gaat het toch enkel om telefoneren?
In alle gevallen is er een oplossing op maat. Een oplossing met een gedegen koppeling op jouw vaste systeemtoestel, waarmee je het gesprek rechtstreeks op jouw hoortoestellen ontvangt en spreekt in de microfoon van de draadloze headset, zodat de andere kant jou ook goed verstaat. Zo nodig gecombineerd met microfoontjes voor aan de balie en/of op het bureau van collega’s, zodat je goed betrokken blijft. Met een afstandsbediening kun je bovendien zelf snel schakelen tussen telefoon, balie en/of collegiaal overleg.
Optimale ontspanning
Voldoende rust verkrijg je door je hoortoestellen goed in te stellen, zodat je ook zelf zo min mogelijk hinder hebt van omgevingsgeluiden. In de praktijk ervaren onze hooroplossing gebruikers het precies zo. Een mooie uitspraak die wij terug kregen is bijvoorbeeld: “Ik merk dat mijn lichaam helemaal ontspant. Nu snap ik pas goed waarom ik aan het einde van een werkdag zo extreem moe was!”
Herken jij jezelf of één van jouw collega’s in dit voorbeeld? Wij denken graag met je mee om gehoorverlies, telefooncommunicatie en een prettige samenwerking met collega’s te realiseren. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken.