Inventief en vindingrijk omgaan met gehoorverlies, het is en blijft voor velen een uitdaging. Je wilt weten hoe je je gezonde balans kan vinden. Je hebt dromen die je waar wilt maken. Je wilt verdieping en unieke tools voor vitaliteit bij gehoorverlies. Herkenbaar? Wendelina Timmerman is vanaf haar geboorte slechthorend. Samen met haar team maakt zij al jarenlang mensen met gehoorverlies, betrokkenen en professionals wegwijs in de wereld van de slechthorende. Ze is ervaringsdeskundig in leven en werken met gehoorverlies, en heeft enorme ervaring vergaart in het coachen van slechthorenden met unieke kennis over communicatiestrategieën, coping-strategieën en ontspanningstechnieken. Voor ons inspiratiemagazine schreef Wendelina een mooie column, die we ook hier graag met je delen.
Gehoor geven
Na de thema ochtend over horen en verstaan heeft Iris een prachtige tekening voor haar slechthorende juf Ester gemaakt. “Het is altijd zo fijn stil bij jou in de klas”, zegt ze. Juf Ester heeft met haar klas gedeeld dat zij minder goed hoort. Ze heeft laten zien hoe het gehoor werkt en hoe belangrijk het is dat we geluiden goed (blijven) horen. Met haar tienjarige leerlingen heeft ze spelregels afgesproken, waarmee iedereen elkaar goed kan verstaan en begrijpen. Er hangen pictogrammen aan de muur als reminder. Twee van haar leerlingen hebben dezelfde week nog een kort filmpje gemaakt, waarin ze dansend laten zien hoe trots en blij ze zijn met juf Ester. En dat met haar oren? Daar gaan ze echt rekening mee houden, zingen ze tot slot.
In gesprek
Het voorbeeld van Ester laat zien hoe leerlingen aan kunnen sluiten als ze goed weten wat gehoorverlies betekent en hoe ze jou kunnen helpen bij goed verstaan. Samen in gesprek gaan geeft een goede werksfeer en versterkt de kwaliteit van communicatie. Het leuke is dat deze inzichten tegelijkertijd rust geven. Dat hoeft niet heel complex te zijn. Een paar tips die ik geregeld gebruik in de praktijk:
- Steek eerst je hand op als je iets wilt zeggen;
- Zeg de naam van de ander, dit geeft focus;
- Probeer één voor één te spreken;
- Creëer rust in de klas met stilte momenten door de dag heen;
- Bespreek samen hoe je bijgeluiden kunt verminderen.
Stap voor stap
Bij juf Ester is hier een stapsgewijs leerproces aan vooraf gegaan. Zij leerde hoe ze adequate hoortoestellen en extra hooroplossingen kon organiseren. Ook stonden we stil bij vaker om hulp vragen, hoe samen te werken met leerlingen en de weg naar beter energiemanagement. Dit zijn de sleutels voor een vitale en duurzame carrière. Bij het wegwijs maken en leren omgaan met deze situaties, om opener en concreet te delen wat gehoorverlies betekent, ondersteunen wij.
Coming out
Het voelde voor Ester – net als voor veel docenten en leerkrachten met gehoorverlies – als een ‘coming out’ om uit te spreken wat gehoorverlies betekent. Kennis delen en goede werkafspraken maken met alle betrokkenen, leidinggevenden en collega’s is hierbij cruciaal. Zo zorg je ervoor dat je – naast toptechniek – gezond kan blijven werken.
Wil je ook aan de slag met gezond en geïnspireerd werken met gehoorverlies? Trek gerust aan de bel. We helpen je graag op weg.
Beeld: LT Media