Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

Zorgen voor een zorgprofessional

15 juni 2020
Zorgen voor een zorgprofessional

Alweer enkele maanden geleden had ik een intake bij een slechthorende huisarts. Deze huisarts kampt al lange tijd met slechthorendheid, maar redde zich er tot die tijd goed mee tijdens de opleiding en in de huisartsenpraktijk. Toen de huisarts plotseling te maken kreeg met een flinke achteruitgang van het gehoor en de communicatie met patiënten steeds inspannender werd, ontstond echter de vraag of het geliefde beroep nog wel volgehouden kon worden?

 

Slechthorende huisarts

Het verstaan van een patiënt in de spreekkamer terwijl er kinderen op de achtergrond spelen, patiënten die zacht praten als het onderwerp emotioneel is of een patiënt die nog iets meedeelt vanuit de onderzoeksruimte. Ook of wellicht zelfs juist op die momenten kunnen net de dingen die gedeeld worden cruciaal zijn voor de diagnose.

Bovendien ontstond voor deze huisarts nog een extra uitdaging, want vertel je je patiënten dat je slecht hoort? En zullen zij dan nog wel voldoende vertrouwen hebben? Onder begeleiding van Hooridee zet deze huisarts inmiddels langzaam maar zeker stappen in dit proces.

 

Verandering van werken

Tijdens deze gesprekken bleek dat telefoneren een belangrijk knelpunt is in de werkzaamheden. Door vaker telefonisch een spreekuur te houden kan er tijd worden bespaard, maar dit wordt nu gemeden omdat deze huisarts zich hier te onzeker bij voelt. Een kort, maar essentieel gesprek met een specialist lukt het beste met de telefoon op de luidspreker, maar dit is niet altijd gewenst wanneer een patiënt mee kan luisteren. Door enige twijfeling over de aanpak werd tijdens één van de laatste afspraken de zichtbaarheid van communicatievoorzieningen daarom nog even on hold gezet.

Door de komst van het Coronavirus werd het houden van telefonisch spreekuur echter gewenster dan ooit. De huisarts belde ons dan ook al gauw met de vraag of wij hierin snel iets konden betekenen. We planden een afspraak en realiseerden een vaste koppeling op de telefoon in de spreekkamer, met daaraan een zender en ontvanger die gekoppeld kunnen worden aan de hoortoestellen. Om de vrijheid te geven dit systeem eigen te maken, mag de huisarts dit systeem een paar weken proberen. Van de eerste reactie werden wij erg blij:

‘Met de ingestelde apparatuur komt het telefoongesprek binnen op mijn beide hoortoestellen. Hierdoor kan ik met een gerust hart telefoneren: ik ben niet bang dat ik het verkeerd verstaan heb door mijn gehoorverlies. Een overleg met een specialist uit het ziekenhuis of een patiënt die zacht praat kan ik nu ook echt goed verstaan. Bovendien hoef ik mij niet meer volledig in te spannen om het gesprek zo goed mogelijk te voeren.

Ik zie niet meer op tegen telefonische consulten, dit zorgt ook dat mijn praktijkvoering hiermee wordt geoptimaliseerd: niet iedereen hoeft in deze situatie voor een gesprek met zijn/haar huisarts naar de praktijk toe komen. 

De apparatuur koppel ik aan het begin van de dag aan mijn hoortoestel. Dit vereist enige routine, maar dat is het zeker waard. Het levert mij energie op doordat ik ten eerste een deel van de consulten telefonisch kan doen; ten tweede levert het mij energie op omdat ik minder gespannen aan de telefoon zit en ik er op kan vertrouwen dat ik de gesprekspartner juist versta’. 

 

Verdere stappen

Zodra alle Coronadrukte voor deze huisarts is wedergekeerd ontvang ik de huisarts in de Hoorinfotheek om samen te kijken naar andere geïntegreerde oplossingen voor de communicatie in de spreekkamer, zodat ook daar minder gespannen kan worden gecommuniceerd. Met een geïntegreerde oplossing wordt immers het aankoppelen van het hoortoestel verleden tijd.

Het voelt goed om onze ambitie in te zetten om een ander zijn ambitie te kunnen laten uitoefenen en een zorgverlener hierin te kunnen ondersteunen. Dat brengt wat mij betreft het ultieme werkgeluk, ook in deze bijzondere tijd!

Herken jij je in deze situatie of ben jij (voor een ander) op zoek naar een mogelijke oplossing? Neem dan gerust contact met ons op om de situatie aan ons voor te leggen. Wij helpen je graag met een passende oplossing!

Deze blog is geschreven door Andrea Berkelder