Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

Veilig communiceren in lawaai bij het gebruik van hoortoestellen en gehoorbescherming

4 december 2020
Hoe kun je bij het dragen van hoortoestellen en gehoorbescherming toch veilig communiceren in een lawaaiomgeving?

Hoe kun je bij het dragen van hoortoestellen en gehoorbescherming toch veilig communiceren in een lawaaiomgeving? Regelmatig worden wij gevraagd om mee te denken over een oplossing om hoortoestellen te combineren met gehoorbescherming. Zeker voor een slechthorende werknemer in een lawaaiomgeving waar het dragen van gehoorbescherming verplicht is, is dit een uitdaging. Slechthorende medewerkers zijn hierbij vaak ook extra gemotiveerd om het (rest)gehoor te beschermen.

 

Hoortoestellen en gehoorbescherming

Maar hoe doe je dat in combinatie met het gebruik van hoortoestellen? Je moet immers ook af en toe kunnen communiceren. En hoe voorkom je dat je alsnog aan het lawaai wordt blootgesteld?

Tijdens het werk moeten aanwijzingen worden opgevolgd, medewerkers of stagiaires worden begeleid of er moet worden gewaarschuwd voor gevaar. Communicatie in combinatie met bescherming is dan essentieel, maar ook de uitdaging!

Goede gehoorbescherming, botst in de praktijk namelijk vaak met het dragen van hoortoestellen. Gehoorbeschermingskappen over de hoortoestellen kan ‘fluiten’ van de hoortoestellen veroorzaken en hinder van zweet. Ook worden door de kappen soms de knopjes van de hoortoestellen onbedoeld bediend. Maar bij het gebruik van otoplastieken aan de hoortoestellen blijft het geluid binnenkomen via de microfoontjes van de hoortoestellen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

 

Hoe kan het dan wel?

Wij hebben goede resultaten geboekt met oordoppen op maat in combinatie met in-ear-monitor en externe microfoontjes voor de directe collega’s. Zo kan de gehoorbescherming zonder beperkingen worden gedragen en verloopt het luisteren naar collega’s voor de slechthorende toch zeer ontspannen.

Net als bij onze andere geïntegreerde communicatiesystemen kan de slechthorende gebruiker inzoomen op één van de collega’s of kort overleg voeren met het gehele team. Ook een collega kan de slechthorende medewerker roepen en vragen via zijn microfoon communiceren. Deze oplossingen zijn maatwerk op verschillende fronten. Wij houden daarbij namelijk rekening met:

  • Het aantal collega’s waarmee moet worden gecommuniceerd
  • De ruimte waarin de slechthorende gebruiker zich bevindt
  • Hoe schoon of vies de omgeving is
  • Hoe de microfoontjes veilig en praktisch kunnen worden gedragen

Heeft u een cliënt of werknemer die worstelt met gehoorbescherming en communicatie op de werkvloer? Wilt u optimale veiligheid en betrokkenheid bieden voor de slechthorende werknemer? Neem dan gerust contact met ons op, wij onderzoeken graag de mogelijkheden.

Dit kennisartikel is geschreven door Andrea Berkelder