Het is al bijna zomervakantie als ik op werkplekbezoek ben bij Celine. Ze is juf van groep acht en heeft als zij-instromer haar droom nagejaagd door basisschoolleerkracht te worden. Ze staat nu al bijna 10 jaar met veel passie fulltime voor haar klas. Toch viel ze drie jaar geleden uit in de coronaperiode. Lang had ze niet in de gaten hoeveel inspanning ze moest leveren om de leerlingen te verstaan, hoeveel ze onbewust gebruik maakt van spraakafzien. De mondkapjes maakten dat ze haar grenzen overschreed en moest erkennen dat het zo simpelweg niet meer ging.
Helder horen
Een paar weken geleden wees de bedrijfsarts haar erop dat haar gehoorverlies een grote impact kan hebben op haar energieniveau. Hij verwijst haar door naar A.C. Pento. Hier worden haar hoortoestellen beter en prettiger ingesteld en krijgt ze begeleiding van maatschappelijk werk. Er gaat een wereld voor haar open. Nu pas dringt goed tot Celine door hoeveel impact haar gehoorverlies heeft op haar energielevel.
A.C. Pento wijst Celine ook door naar ons. Zo kom ik op haar werkplek en hebben we een gesprek in haar lokaal. Het lokaal is kaal en leeg, er wordt al opgeruimd voor de zomervakantie.
Van twijfel naar actie
Eén van de tips die ik haar direct geef is – nu de zomerstop voor de deur staat – om het lokaal te voorzien van vaste vloerbedekking voor verbetering van de akoestiek en afname van contactgeluiden. Ze kijkt me aan. Vaste vloerbedekking? Daar zal de directie nooit mee akkoord gaan. Ik zeg dat het ik toch in mijn advies zal opnemen.
Een dag later zit ik in de trein en ontvang ik een mailtje van de directeur van de school. Celine heeft ons gesprek met haar doorgenomen. Fijn dat er zoveel mogelijkheden zijn! Kan ik – vooruitlopend op de rapportage – alvast de linken naar goed absorberende vloerbedekking doorgeven? Ze zal het dan nog deze week met haar “klusteam” afstemmen, zodat het nog in de zomervakantie kan worden gelegd.
Een inclusieve werkomgeving vergroot werkplezier
Ik word er warm van. De betrokkenheid en welwillendheid van deze werkgever raken mij. Tegelijkertijd vind ik het ook weer droevig hoe Celine het vooral bij haar zelf legt, denkt dat ze het vooral zelf moet oplossen en niet te veel van haar werkgever kan verwachten.
Want lieve lezers, een gepassioneerde fulltime leerkracht van groep acht is goud waard voor een school én voor de maatschappij. We willen graag een inclusieve samenleving waar iedereen kan meedoen. Dan moeten daar ook de voorwaarden voor gecreëerd worden. Gelukkig begrijpt deze werkgever dat heel goed!
Verwachtingen overtroffen
Vandaag, midden in de zomervakantie, krijg ik opnieuw een mailtje. Dit keer van Celine. De vloerbedekking is al gelegd in haar lokaal. “Wat maakt dat al een groot verschil voor de akoestiek!” Opnieuw overspoelt mij een warm gevoel. Na de vakantie pakken we samen de verdere stappen op en gaan we kijken naar de inzet van techniek.
Is deze situatie herkenbaar? Wij denken graag met je mee in oplossingen. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken.
Deze blog is geschreven door Andrea