Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

‘Misschien moeten we maar vaker naar jullie doorverwijzen, zodat mensen hun baan kunnen behouden’

14 februari 2023
Audioloog verwijst door naar PlanPlan

Ik ben met een audioloog van één van de Audiologische Centra in gesprek, wanneer hij deze zin uitspreekt. We verdiepen ons samen in de aanvraag van Jane, een dame met relatief gering gehoorverlies als je enkel naar de decibellen kijkt. Jane heeft een baan waarvoor veel overleg noodzakelijk is, vaak in lastige luisteromgevingen met matige akoestiek en veel omgevingsgeluid. Ze heeft zoveel moeite om op haar werkplek anderen te verstaan, dat zij en haar werkgever aanpassingen op maat als enige mogelijkheid zien om haar werk te behouden. Werk waar ze – los van haar gehoorverlies – veel energie van krijgt.

 

Gering gehoorverlies

De audioloog aarzelt bij haar aanvraag. Het gehoorverlies van Jane is namelijk een stuk kleiner dan van anderen voor wie hij deze aanpassing ook niet voorschrijft. Jane heeft echter al diverse hulpapparatuur zoals table mics van Phonak geprobeerd. Die hielpen haar onvoldoende.

In haar zoektocht om aan het werk te blijven zette Jane een coach gehoorverlies in. Die wees haar op de mogelijkheid om door ons een werkplekonderzoek te laten uitvoeren. Tijdens dat onderzoek laten we Jane onze meerkanaals vergaderapparatuur testen. Dit geeft haar direct andere mogelijkheden dan het enkelkanaals systeem wat zij eerder gebruikte. Zowel Jane als haar werkgever zijn enthousiast, omdat ze met deze apparatuur haar werk weer makkelijker en vooral ook meer ontspannen kan uitvoeren. Hierdoor is ze aan het einde van een werkdag een stuk minder moe.

 

Aanvraag voor werkplek ondersteuning

De aanvraag voor de zorgverzekeraar, in samenwerking met een audioloog, is een voorwaarde voor vergoeding. De audioloog aarzelt, omdat het voor hem niet eerlijk voelt. Niet iedere werknemer met gehoorverlies kan aanspraak maken op deze apparatuur. Waarom Jane wel en een ander niet?

We hebben er samen een fijn en lang gesprek over. Ik leg hem uit hoe wij kijken naar het belang van het behouden van werk waar mogelijkheden zijn. Maar vertel hem ook over de verschillende vergoedingen en over of je mensen toegang tot mogelijkheden onthoudt, terwijl vaststaat dat die mogelijkheden het verschil maken tussen je baan behouden of moeten stoppen met werken. Aan het einde van ons gesprek besluit de audioloog de vergoedingsaanvraag van Jane richting de zorgverzekeraar te ondersteunen én sluit hij af met: ‘Misschien moeten we maar vaker naar jullie doorverwijzen, zodat mensen hun baan kunnen behouden.’ Ik vertrek met een lach op mijn gezicht, wat juist dát is waar wij vanuit PlanPlan graag aan bijdragen.

We berichten Jane dat de aanvraag doorgaat en krijgen zowel van haar als haar werkgever een enthousiast bericht terug. En wij? Wij zijn blij dat Jane haar baan behoudt.

Ben of ken jij iemand met moeite om anderen te verstaan tijdens werkzaamheden? Neem dan gerust contact met ons op. We komen graag eens vrijblijvend bij je langs om de mogelijkheden te bespreken.