Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

Mijn collega’s vroegen: ‘waar zijn je mooie microfoontjes?’

20 januari 2025
Categorie: Blog

Wanneer je diep in je hart eigenlijk al afscheid hebt genomen van doorwerken tot je pensioen, een fulltimebaan en de hele dag communiceren. Groepen begeleiden, trainingen geven, vergaderen en alle sociale contactmomenten tussendoor . Leg je je daar dan bij neer? Of zoek je naar mogelijkheden? Door steeds toenemend gehoorverlies volgde Janet een begeleidingstraject rondom gehoorverlies en werk. Van daaruit kreeg ze het advies om PlanPlan in te zetten om te onderzoeken of verstaan en meedoen in haar werk makkelijker en met minder energie kon worden vormgeven.

 

Helderheid in de vergaderzaal

Bij alle overleggen zette Janet de standaardmicrofoontjes in die ze via het Audiologisch Centrum kreeg: een RogerOn en tafelmicrofoons. Vaak kon ze het toch nét niet goed verstaan. Dan vroeg ze bijvoorbeeld een collega-trainer te herhalen wat één van haar cursisten zei. Toen Janet contact met ons opnam, besloten we al snel om het meerkanaals communicatiesysteem met acht microfoontjes tijdens een vergadering te testen. Janet schreef hier een mooie ervaring over, die we graag met je delen:

“Bij alle taken die ik doe speelt verbale communicatie een cruciale rol: luisteren, vragen stellen, spreken, gesprekken voeren, samenvatten, doorvragen. Meestal heb ik een leidende rol of ben ik als expert gevraagd mijn input te geven. 

Ik span mij voortdurend in om op te letten wie ik zie spreken, zodat ik diegene ook enigszins kan verstaan. Zonder mondbeeld kan ik niet verstaan. Ik krijg dan ook regelmatig delen van gesprekken en reacties niet mee. Ik vraag dan na afloop aan een collega wat ik gemist heb (ik vat dan eerst samen wat ik wel gehoord heb). Ik zorg altijd dat ik strategisch zit, zodat ik de meesten die aanwezig zijn kan zien.

De overleggen die ik heb variëren van één- op-één tot grote groepen (8-25 personen of zelfs nog meer). Na een overleg ben ik altijd moe. Audio-moe noem ik dat. Ik heb dan hersteltijd nodig. Ook voel ik stress omdat ik weet dat ik weer delen niet meegekregen heb.

Mijn agenda beheer ik dan ook als een dwangbuis: na overleg neem ik altijd een kwartier pauze en plan ik een uur geen overleggen, maar kies ik ervoor om online te werken, mails te verwerken, stukken te schrijven, data- onderzoek te doen ter voorbereiding van beleid of een volgend overleg.

Naast deze taken is er natuurlijk ook het informele gesprek met collega’s dat een fundamentele basis vormt voor het kunnen uitvoeren van werk. Tijdens pauzes, en bij wijze van spreken bij het koffieapparaat, maak je afspraken, stel je elkaar vragen, deel je informatie.

Ook reis ik regelmatig. Dat is een soort van hersteltijd van alle audio-inspanning. Ik zet dan mijn hoortoestellen op zacht, zodat ik het lawaai van de autobanden op de weg niet hoor.”

 

Van ruis naar verbinding

We testten ons meerkanaals communicatiesysteem tijdens een werkoverleg met 19 collega’s. Janet ervaart direct dat dit systeem de regels van het spel volledig veranderen.

“Het overleg duurde twee uur. Er waren 19 personen aanwezig en de tafels stonden in een u-vorm. Twee presentaties werden plenair gegeven. Een half uur moesten we in groepen uiteen om te brainstormen. De rest van de tijd werd gevuld met een vergadering met een agenda met een voorzitter.

Voor het eerst sinds 2002 kon ik zonder extra inspanning of te letten op mondbeeld iedere spreker moeiteloos verstaan. Ik hoefde niet te bewegen om te kijken wie aan het woord was. Ik kon mij concentreren op notities nemen, kon voor de verandering eens kijken naar wat ik opschreef en kreeg de tussendoor-opmerkingen mee waarmee collega’s interrumpeerden. Ik kreeg kwinkslagen mee. Ik kon, als collega’s naast elkaar zittend, even tussendoor met elkaar overleggen over een vergaderpunt en individuele microfoons uitzetten zodat ik de spreker kon blijven volgen.

De kwaliteit van de stemmen die ik hoor met dit systeem, daar zit meer klankkleur in. De stemmen klinken menselijker. Met de Roger Select en de Tablemics is de stemkwaliteit kunstmatig, mechanisch. Het is een oplossing, maar tegelijkertijd ook vermoeiender.

Collega’s vertelden naderhand dat ik er zoveel meer ontspannen bij had gezeten en ook niks gemist had. Sterker nog, ik kon gericht mijn advies en input geven. Want regelmatig zit ik er compleet naast omdat ik iets niet goed verstaan heb. Ik kan mijn werk dus kwalitatief beduidend beter doen door dit systeem. Dit geeft een onbeschrijfelijk ontspannen gevoel. Minder luisterinspanning, minder moe naar huis en ik kan mijn werk deskundiger uitvoeren. De collega’s gaven ook aan dat het voor hen ontspannener is: ze hoeven niet meer zo op mij te letten of ik hun punten wel meekrijg.

De eerste vergadering na dit onderzoek vroegen ze waar mijn goede microfoontjes waren, omdat het voor hen een opluchting was dat ik met de communicatiekoffer goed mee kan doen en zij minder rekening met mij hoeven houden.”

 

Meer horen betekent beter samenwerken

De test laat Janet zien wat de mogelijkheden zijn. Al snel besluit ze dat ze ons meerkanaals communicatiesysteem bij haar zorgverzekeraar wil aanvragen. Haar collega’s missen het systeem ook, dat geeft haar een extra steun in de rug dit snel geregeld te willen hebben. Voor het indienen van de aanvraag maakt ze een vergelijking tussen werken met haar standaardapparatuur, een RogerOn en tafelmicrofoons, en ons systeem.

Roger S en TableMics Multi-communicatiesysteem
Op school moeizame verbinding vanwege velen tegelijk op wifi-punten Op school geen enkele moeite met verbinding
Schel geluid: stemmen klinken mechanisch Stemmen klinken natuurlijker en bevatten meer klankdiepte, waardoor ik beter kan verstaan
Beperkt bereik in aantal sprekers: één spreker tegelijk bij voorkeur, dichtbij in meters. Geen idee wie iets zegt als ik niet het mondbeeld van de spreker zie Groot bereik: meerdere sprekers door elkaar te verstaan. Mondbeeld niet nodig. Richtinghoren eenvoudig
Beperkt bereik qua meters – lopen tussen tafels en het geluid ‘wappert’ Bereik in een grote groep eenvoudig te verstaan
Moe na overleg Ontspannen luisteren, verstaan en begrijpen
Ik mis regelmatig belangrijke punten Krijg alles mee. Kan daardoor deskundiger mijn werk doen
Collega’s geven aan dat ze mijn input missen Collega’s geven aan dat ze blij zijn dat ik mijn steentje weer volledig kan bijdragen

Met dit heldere vergelijk dienen we de aanvraag in bij de zorgverzekeraar. Janet is blij en opgelucht. “Met dit systeem doe ik weer mee”, zegt ze. “En ik kan zo langer doorwerken dan ik dacht, misschien zelfs tot aan mijn pensioen.” Aan haar lijf is de enorme opluchting te zien. Dát is waar we het voor doen.

Ben of ken jij iemand met moeite om anderen te verstaan tijdens werkzaamheden? Neem dan gerust contact met ons op. We komen graag eens bij je langs om de mogelijkheden te bespreken.