Na de Gemeente Ede, de acht stadsloketten van de Gemeente Amsterdam en Burger en Sociale Zaken van de Gemeente Almere trokken wij op één van de laatste werkdagen van 2021 naar de Gemeente Berkelland in de mooie Achterhoek om ook daar twee balies toegankelijk te maken voor slechthorende burgers.
Toegankelijkheid en inclusie
Gewoon meedoen voor iedereen: hoe mooi is het om daar wederom een bijdrage aan te kunnen en mogen leveren? Naast oplossingen voor de werkplek van doven en slechthorenden zetten wij ons dan ook graag in om de toegankelijkheid van openbare instanties te verbeteren. Inclusie noemen wij dat.
Deze keer dus de Gemeente Berkelland vanuit het gemeentehuis in Borculo. De plaatsing doe ik samen met initiatiefnemer en collega hoorcoach Nathalie van Workum van RondomHoren.
Introductie
We beginnen met koffie en een gesprek in de – als gevolg van Corona – totaal verlaten kantine. Nathalie en ik leggen uit hoe belangrijk het is voor slechthorenden om te kunnen verstaan aan de balie, om ontspannen te luisteren, kortom: om volwaardig mee te kunnen doen. Jackie, de contactpersoon van de Gemeente Berkelland, vindt het een waardevolle aanvulling op de dienstverlening aan de balies en is direct heel enthousiast.
Pure eenvoud
Na de koffie, tijdens de pauze van de baliemedewerkers, sluiten we de baliecommunicatieposten aan bij de receptie en bij balie 1. Dit is in een kwartiertje gepiept. We leggen de werking uit en laten Jackie natuurlijk ervaren hoe het klinkt om via deze weg met een baliemedewerker te communiceren. Er gaat een wereld voor haar open terwijl ze helemaal geen hoorproblemen heeft.
Direct van nut
Vlak na de pauze als er weer burgers binnenkomen, zien we een meneer zijn hoofd langs het coronascherm steken en ingespannen luisteren naar de baliemedewerker. Nathalie biedt hem de mogelijkheid aan de koptelefoon van de baliecommunicatiepost op te zetten. Onmiddellijk ontspant hij en kan hij veilig achter het scherm ontspannen verstaan.
Brede doelgroep
Deze baliecommunicatiepost is er dus niet alleen voor hoortoesteldragers. Ook voor mensen die hier (nog) niet aan toe zijn, maar wel moeite hebben met verstaan is het een ideale uitkomst. Bovendien helpt het ook mensen die om andere redenen last hebben van prikkels en zich daarom liever focussen op het gesprek.
Drie mogelijkheden van overdracht
Om de baliecommunicatiepost zo breed mogelijk in te kunnen zetten hebben wij gekozen voor drie mogelijke vormen van overdracht: met een koptelefoon met vervangbare pads voor mensen zonder hoortoestel, met een ringleidinglus en met de mogelijkheid voor aansluiting van de eigen streamer. Zo kan de baliecommunicatiepost voor een brede doelgroep worden ingezet.
Wil u naar aanleiding van bovenstaande informatie van gedachten wisselen over de mogelijkheden van inclusie voor uw Gemeente of publieksorganisatie? Neem dan gerust contact met ons op. We leggen u graag meer uit over de mogelijkheden!