Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

De vakleerkracht bewegingsonderwijs weer vitaal voor de groep

21 februari 2022
De vakleerkracht bewegingsonderwijs weer vitaal voor de groep

In september bereikte ons de volgende hulpvraag van bewegingsdocent Ineke: “Op mijn werk (ik geef gym aan basisschoolleerlingen) loopt ik vast als gevolg van mijn gehoorproblemen. Ik heb hoortoestellen die me goed ondersteunen in individuele gesprekken. In de gymzaal kan ik ze echter niet gebruiken, omdat er te veel herrie is. Ik zet ze dan uit, maar kan de kinderen zo niet verstaan. Vervolgens zet ik ze weer aan, maar ervaar ik te veel lawaai. De gymzaal is al met dempend materiaal aangepast. Binnenkort heb ik een gesprek met de bedrijfsarts over hoe het nu verder moet. Ik heb een prachtvak en ga pas over 8 jaar met pensioen! Kunnen jullie iets betekenen?”

 

Begeleiding door het Audiologisch Centrum

Ineke wordt begeleid door het Audiologisch Centrum en heeft net een proef afgerond voor nieuwe hoortoestellen. Er is zorgvuldig gekeken naar een optimale instelling van haar hoortoestellen voor in de gymzaal. Het is echter duidelijk dat enkel hiermee geen duurzame oplossing wordt verkregen. Haar audioloog verwees haar gelukkig door naar PlanPlan om mee te kijken naar oplossingen.

 

Intake op de werkplek

In overleg met Ineke bezoeken we haar werkplek en hebben een gesprek met haarzelf en haar directeur. Het werken in de gymzaal kost haar heel veel energie en leidt tot ernstige overprikkeling en overgevoeligheid voor geluid. Ze moet een enorme luisterinspanning leveren om de kinderen te verstaan. Dit heeft eerder al eens geleid tot ziekmelding. Een re-integratietraject is ingezet en zowel de directeur als Ineke zelf is er veel aangelegen om stappen te zetten om Ineke haar werk weer volledig te kunnen laten hervatten. Zo zijn er al afspraken gemaakt om tussen de lessen in 10 minuten pauze te kunnen nemen, om even luisterrust te hebben. Ook zijn haar uren over meer dagen verspreid, zodat de werkbelasting is verminderd.

 

Jonge collega maakt standaard gebruik van gehoorbescherming

Tijdens haar afwezigheid nam een jonge bewegingsdocent haar lessen over. Opvallend is dat hij standaard gehoorbescherming draagt met een spraakfilter tijdens de gymlessen. Dit wordt in de opleiding geadviseerd, omdat inmiddels wel duidelijk is dat je als gymdocent (te) lang wordt blootgesteld aan harde geluiden. Ook is inmiddels bekend dat dit blijvende gehoorschade kan veroorzaken. Dit bracht juf Ineke op het idee om ook gehoorbescherming te gaan dragen. Een verademing voor haar: ze voelde zich aan het einde van de dag een ander mens en herkende zichzelf weer als opgewekte juf. Vanwege haar gehoorverlies zijn standaard doppen met een spraakfilter niet geschikt. Zo verstaat Ineke de leerlingen namelijk onvoldoende.

 

Akoestiek

Het ligt voor de hand om als eerste te kijken naar de akoestiek in de gymzaal. Maar… deze is jaren geleden al goed aangepast. Drie van de vier wanden zijn gedeeltelijk bekleed met speciale dempende panelen. Onze creativiteit wordt dus flink aangesproken. Hoe creëren we een oplossing waarbij gehoorbescherming en communicatie in deze specifieke situatie praktisch kan worden gecombineerd?

Kiezen we voor oordoppen op maat met een extern microfoontje? Dit lijkt een kwetsbare oplossing in de hectiek van een gymzaal. Uiteindelijk komen we uit op een werpbox met microfoon, gekoppeld op haar streamer. Dit proberen we uit tijdens een aantal gymlessen. De ervaring van juf Ineke was zeer positief: “Er gaat een ‘horende’ wereld voor mij open, zo bijzonder dat ik bijna niet kan omschrijven hoe gelukkig ik hier van word. Naast het vlotter kunnen uitleggen en communiceren draagt dit ook nog eens bij aan een ontspannen gevoel en ervaar ik geen energielek meer.”

 

Aanvraag bij haar zorgverzekeraar

Terug op kantoor koppelen we onze bevindingen terug aan het Audiologisch Centrum en doen we een aanvraag voor deze oplossing-op-maat bij haar zorgverzekeraar. Vrijwel per omgaande krijgen we een positieve reactie van de zorgverzekeraar mét complimenten. Vooral het meedenken over een oplossing waarmee deze gymdocent haar werk weer vitaal kan uitvoeren wordt erg gewaardeerd.

Definitieve oplossing

Inmiddels, een paar weken later, bezocht ik deze week opnieuw de gymzaal waar Ineke lesgeeft om de werpbox en toebehoren uit te leveren. De groep die zij op dat moment les gaf kende de werpbox nog van de proef en één leerling reageert meteen enthousiast: “Oh juf, u krijgt de box, daar ben ik blij mee!”.

Juf Ineke start met de uitleg over de les en er komen opvallend veel vragen van de leerlingen. Iedereen wil wel even in de ‘dobbelsteen’ praten. De werpbox wordt speels heen en weer gegooid alsof hij er altijd is geweest. Het geeft structuur en duidelijkheid, nog een extra pluspuntje. Tijdens de les loopt juf Ineke ontspannen rond met de werpbox onder haar arm geklemd. Tussendoor komt ze even bij mij langs en fluistert me toe: “Dit geeft me echt zoveel rust, echt super!” Ik zie een compleet andere Ineke dan tijdens de intake een aantal maanden geleden.

 

Voldoening en een levensles voor de leerlingen

Het geeft heel veel voldoening om te zien dat met de gemaakte stappen deze gymleerkracht haar prachtvak weer vitaal kan uitoefenen. Ineke hoeft zich met behulp van de werpbox geen zorgen meer te maken over hoe ze haar baan kan volhouden tot aan haar pensioen over 8 jaar.

Een bijkomend gouden randje is om te zien hoe haar leerlingen ermee omgaan. Ze zijn oprecht blij voor juf Ineke en vinden het prettig dat zij nu beter met hun juf kunnen communiceren. Wat een levensles is het voor deze kinderen om te zien dat er met relatief kleine oplossingen grote mogelijkheden zijn, ook met een beperking. Een mooi voorbeeld van “hoe kan het wel!”

Heb je ook een specifieke vraag over jouw werksituatie in de gymzaal of ergens anders? En zou je graag willen onderzoeken hoe het wel kan? Hoe je weer vitaal en duurzaam je mooie vak kunt uitoefenen? We denken graag met jou mee over mogelijke oplossingen.