Advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan

De kantoortuin als (on)geschikte werkplek voor slechthorenden

8 april 2020
De kantoortuin als (on)geschikte werkplek voor slechthorenden

De kantoortuin toont in tijden van het verplicht thuiswerken, gecombineerd met het stralende lenteweer, een heel andere beeld dan normaal. In ‘normale’ tijden is het zeker voor slechthorenden een veel minder rustgevende omgeving. De uitzending over kantoortuinen van De Monitor op 24 februari j.l. deed dan ook veel stof opwaaien.

 

Afschaffen

Na het onderwijs is de kantoortuin, klein of groot, voor ons de meest bezochte werkplek voor advies en maatwerk op het gebied van horen en verstaan. Benieuwd waarom? Het werken in een kantoortuin is voor slechthorenden een extra grote uitdaging. “Afschaffen” was dan ook het advies van bedrijfsartsen en andere deskundigen in de uitzending van De Monitor, maar dat is natuurlijk niet de praktijk. Sterker nog: op de dag van de uitzending bezocht ik nog een werkplek in een gloednieuw ingerichte en omvangrijke kantoortuin. Mijn klant kon hier niet werken en stelde aan ons de uitdaging om met een oplossing te komen.

 

Praktische oplossingen

Gelukkig hebben we vaker met dit bijltje gehakt en zijn er daadwerkelijk oplossingen mogelijk. Oplossingen waarbij we rekening houden met de betrokkenheid van het team, directe collega’s en natuurlijk de persoonlijke situatie van de betreffende klant. Om tot een goede oplossing te komen kijken we bij een werkplekonderzoek in een kantoortuin onder andere naar de volgende praktische aspecten:

  • Hoe is de akoestiek van de ruimte?
  • Wat is de meest geschikte werkplek binnen de kantoortuin?
  • Zijn er afspraken met collega’s?
  • Bestaat de mogelijkheid tot het creëren van stiltemomenten?

 

Meerkanaals communicatiesysteem

Naast praktische oplossingen, zoals bijvoorbeeld afspraken over vaste dagdelen in de stilteruimte, kan een geïntegreerd communicatiesysteem de slechthorende de mogelijkheid bieden om zich zoveel mogelijk af te sluiten voor omgevingsgeluiden. Uiteraard bieden we daarbij altijd de optie om relevante informatie wel mee te krijgen. Dit biedt ontzettend veel rust, omdat de slechthorende niet bij elk geluid zich meer af hoef te vragen: “Wat is dit? Moet ik hier iets mee? Mis ik iets?”. Zo kan iedereen, ook de slechthorende, zich focussen op de werkzaamheden, desgewenst met een prettig muziekje op de hoortoestellen. En wil een collega iets zeggen of gaat de telefoon? Dan komt dit rechtstreeks binnen op het hoortoestel.

Ben jij benieuwd naar de ervaringen uit de praktijk? Lees dan eens de persoonlijke verhalen van onder andere Patrick, Brigitte of Ryanne. Neem ook gerust contact met ons op om jouw persoonlijke situatie aan ons voor te leggen. Wij helpen je graag met een passende oplossing!

Deze blog is geschreven door Andrea Berkelder