Wanneer is het tijd voor een werkplekonderzoek of maatwerk hooroplossing van PlanPlan? Geregeld leeft deze vraag onder onze klanten of bij verwijzers. Op onze website delen wij daarom de vijf belangrijkste redenen. Iedere reden heeft zijn of haar eigen kern, maar onderling worden ze regelmatig aan elkaar verbonden. De komende tijd duiken we stuk voor stuk dieper in op de verschillende redenen. In dit eerste deel starten we met het eerste punt: als de luistersituatie complex is.
Hooroplossingen wanneer de luistersituatie complex is
Voordat we dieper de materie induiken, is het belangrijk te omschrijven wanneer een luistersituatie eigenlijk complex is. Voor iemand met gehoorverlies is een luistersituatie complex als er meerdere geluidsbronnen zijn en als deze bronnen zowel het gewenste signaal als de storende ruis kunnen zijn. Daar zijn veel voorbeelden van te noemen. Werkplekken waar altijd veel ruis of omgevingsgeluiden aanwezig zijn, zijn er immers ontelbaar van. We werkten een paar voorbeelden verder voor je uit:
- In het onderwijs zijn 25 leerlingen in een klas eerder standaard dan uitzondering. Als slechthorende docent moet je het ene moment de leerling verstaan, bijvoorbeeld omdat de leerling een vraag stelt of iets persoonlijks wil delen. Het volgende moment overlegt dezelfde leerling met een medeleerling en vormt hij een stoorbron als jij als slechthorende docent een andere leerling wil verstaan. Zo wisselen de bronnen gedurende de les van gewenste bron naar stoorbron (en weer terug). Daarnaast zijn er ook “permanente” stoorbronnen aanwezig, waar je als slechthorenden docent sowieso hinder van hebt. Denk bijvoorbeeld maar eens aan slechte akoestiek, een klimaatsysteem, de beamer, schuivende stoelen en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
- Op kantoor. Beeld het je eens in: meerdere bureaus vormen een blok en al jouw collega’s hebben één of twee beeldschermen voor zich waardoor je elkaar niet kunt aankijken. Het ene moment wil je even overleggen met de collega tegenover je en wil je hem of haar dus goed en ontspannen kunnen verstaan. Het volgende moment voer je een telefoongesprek en is de stem van de collega aan de overzijde opeens een stoorbron die jou hindert bij het verstaan van je telefoonpartner. Na het telefoongesprek wil je misschien de uitkomst weer graag delen met je collega en is goed verstaan van deze collega een must. Dat is dus wat we bedoelen met bronnen die afwisselend gewenst en storend zijn. Bovendien zijn er op kantoor ook weer diverse “permanente” stoorbronnen te markeren zoals de printer, koffiemachine, het afzuigsysteem en de nagalm door een matige akoestiek die de luistersituatie extra complex maken.
- Aan de balie. Is bezoekers te woord staan, telefoon beantwoorden, communiceren via de intercom en overleggen met een collega jouw dagelijkse werk? Bij de balie is het een must om de bezoeker goed te kunnen verstaan. Maar voer jij een telefoongesprek en helpt je collega ondertussen een bezoeker aan de balie? Dan vormt dat gesprek aan de balie juist een hinderpaal voor jou om je gesprekspartner aan de telefoon te kunnen verstaan. Ook hier zijn dus weer bronnen die afwisselend gewenst en storend zijn. Daarnaast zijn er uiteraard ook aan een balie diverse “stabiele” stoorbronnen. Denk aan langslopende bezoekers, koffiekarren, de bonnenprinter en vaak een holle akoestiek.
Hooroplossingen voor werken op afstand
Naast bovenstaande drie veel voorkomende werksituaties waar verstaan een flinke uitdaging is, zijn er uiteraard nog meer factoren die een luistersituatie complex maken. De laatste maanden krijgen wij geregeld vragen over het volgen van vergaderingen, live of op afstand. Door de onderlinge afstand van minimaal 1,5 meter zwakt de geluidsterkte in een grote zaal snel af en komt het geluid zacht en vermengd met omgevingsgeluiden uit bij jouw hoortoestellen. Het gevolg; je hoort het wel, maar verstaat het niet. Je brein werkt enorm hard om er nog iets van te maken, waardoor je na de vergadering doodop bent.
Hetzelfde geldt voor hybride vergaderingen of hybride lesgeven. Een deel van de mensen is fysiek aanwezig, een ander deel doet online mee. Hoe organiseer je dat met je apparatuur? Gelukkig zijn ook daar passende oplossingen voor beschikbaar.
Voor al deze complexe luistersituaties hebben we in de afgelopen ruim 20 jaar vele mooie oplossingen mogen realiseren, met altijd een positief resultaat. Op onze verschillende oplossingspagina’s lees je meer over de ervaringen van hen die onze oplossingen dagelijks gebruiken.
Ervaar je zelf een luistersituatie op jouw werkplek als complex? Ben je vaak ernstig vermoeid na een werkdag en wil je meer ontspannen kunnen luisteren op je werk? Neem dan gerust contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden. Wij denken niet in standaarden, maar focussen ons op jouw behoefte en wensen!
De volgende keer nemen we het tweede punt onder de loep: als standaard oplossingen niet (meer) voldoen. Blijf ons dus vooral volgen, via onze nieuwsbrief of op LinkedIn!